هدف : این پژوهش بر پایه نظریههای شناختی- رفتاری و به منظور بررسی کارایی درمانشناختی- رفتاری در درمان اختلالهای افسردگی نوجونان انجام شده است. روش: بدین منظور در قالب طرح پژوهشی موردی 3 آزمودنی دختر 15 تا 17 ساله مبتلا به اختلالهای افسردگی، مراجعهکننده به یک مطب روانپزشکی انتخاب شدند و در 8 جلسه درمانشناختی- رفتاری، به فاصله 2 بار در هفته، بصورت انفرادی و هر جلسه از 45 دقیقه تا 1 ساعت برای هر آزمودنی، مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش هر سه نفر در سه مرحلهی پیش از درمان، پس از مداخله و نیز 1 ماه پس از آن به عنوان پیگیری با آزمون افسردگی بک و مقیاس نگرشهای ناسالم، مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که درمانشناختی - رفتاری در کاهش نگرشهای ناسالم نوجوانان مؤثر بوده و موجب کاهش نشانههای افسردگی در آنها گشته است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |