هدف: افت تحصیلی زود هنگام و پیامدهای رفتاری- اجتماعی ناشی از آن یکی از مشکلات مهم دانشآموزان،به ویژه در مقطع راهنمایی است. در این بررسی عوامل روانی- اجتماعی و آموزشی مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان شاهد در مقطع راهنمایی استان همدان شد. روش: 889 نفر دانشآموز شاهد و نیز 151 دانشآموز غیر شاهد مدارس شاهد با استفاده از روش پیمایشی و با به کارگیری مقیاس سنجش عزت نفس کوپر اسمیت، پرسشنامه محقق ساخته سنجش نگرش به عوامل آموزشی و مقیاس سنجش افسردگی کودکان (CDS) مورد بررسی قرار گرفتند. دادههای پژوهش به کمک تحلیل رگرسیون چند متغیری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نشان دادند که از میان متغیرهای مرتبط با فرضیههای پژوهش، عواملی چون بعد خانوار، میزان عزت نفس و افسردگی دانشآموزان، میزان رضایتمندی از مادر و طول مدت غیبت پدر میتوانند تغییرات واریانس نمرات معدل تحصیلی دانشآموزان را تبیین نمایند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |