دوره 6، شماره 1 - ( تابستان 1379 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 52-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haqshenas H. Developing and standardization of "word reading Scale" as verbal intelligence scale. IJPCP 2000; 6 (1) :45-52
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1827-fa.html
حق‏شناس حسن، فراشبندی حسن. ساخت و هنجاریابی آزمون خواندن کلمات به عنوان مقیاس هوش کلامی(مهک). مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1379; 6 (1) :45-52

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1827-fa.html


1- عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
چکیده:   (8674 مشاهده)

هدف: یافته‏های عصب-روانشناسی (نوروپسیکولوژی) نشان می‏دهد که توانایی خواندن واژه‏های کوتاهی که شیوه‏ نگارش آنها سرنخ روشنی از شیوه درست خواندن آنها ارائه نمی دهد آخرین توانایی است که در بیماری‏های از میان برنده‏ یاخته‏های مغزی از بین می‏رود. بر این پایه، در فارسی آزمونی ساخته شد که دارای 50 واژه است، مقیاس هوش کلامی‏ (مهک) نامگذاری شد. روش: این مقیاس خود ساخته بر روی 154 نفر از جمیعت شهر شیراز (76 زن، 78 مرد) هنجاریابی‏ گردید و آزمون هوشی ماتریس‏های پیشرونده ریون به عنوان ملاک خارجی برای تعیین رابطه نمره‏های آزمون خواندن‏ واژه‏ها و هوشبهر عمومی به کار برده شد. همچنین در این پژوهش، آزمون پیشرونده محاسبه ریاضی نیز بکار گرفته شد و افزون بر بدست آوردن هنجار این آزمون بر نمونه مورد بررسی ضریب‏های همبستگی این آزمون بر روی نمونه مورد بررسی ضریب‏های همبستگی این آزمون با آزمون‏های یاد شده‏ نیز بدست آمد. سالهای تحصیلات گذشته فرد نیز مورد بررسی قرار گرفت. یافته‏ها: نتایج نشان دهنده ارتباط مثبت و معنی‏دار میان نمرات خواندن واژه‏ها و آزمون ریون و میزان تحصیلات بود. همچنین نتایج نشان داد که آزمون پیشرونده‏ محاسبه ریاضی نیز می‏تواند در معاینات بالینی در کنار آزمون خواندن واژه‏ها با کار برده شود.

متن کامل [PDF 4003 kb]   (2783 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1391/11/1 | انتشار: 1379/5/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb