هدف: یافتههای عصب-روانشناسی (نوروپسیکولوژی) نشان میدهد که توانایی خواندن واژههای کوتاهی که شیوه نگارش آنها سرنخ روشنی از شیوه درست خواندن آنها ارائه نمی دهد آخرین توانایی است که در بیماریهای از میان برنده یاختههای مغزی از بین میرود. بر این پایه، در فارسی آزمونی ساخته شد که دارای 50 واژه است، مقیاس هوش کلامی (مهک) نامگذاری شد. روش: این مقیاس خود ساخته بر روی 154 نفر از جمیعت شهر شیراز (76 زن، 78 مرد) هنجاریابی گردید و آزمون هوشی ماتریسهای پیشرونده ریون به عنوان ملاک خارجی برای تعیین رابطه نمرههای آزمون خواندن واژهها و هوشبهر عمومی به کار برده شد. همچنین در این پژوهش، آزمون پیشرونده محاسبه ریاضی نیز بکار گرفته شد و افزون بر بدست آوردن هنجار این آزمون بر نمونه مورد بررسی ضریبهای همبستگی این آزمون بر روی نمونه مورد بررسی ضریبهای همبستگی این آزمون با آزمونهای یاد شده نیز بدست آمد. سالهای تحصیلات گذشته فرد نیز مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان دهنده ارتباط مثبت و معنیدار میان نمرات خواندن واژهها و آزمون ریون و میزان تحصیلات بود. همچنین نتایج نشان داد که آزمون پیشرونده محاسبه ریاضی نیز میتواند در معاینات بالینی در کنار آزمون خواندن واژهها با کار برده شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |