دوره 13، شماره 1 - ( ويژه‌نامه OSCE بهار 1386 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 40-34 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarghami M, Sheykh Mounesi F, Taghva A, Khalilian A. Attitude of Iranian Psychiatry Residents toward Psychiatric Objective Structured Clinical Examination. IJPCP 2007; 13 (1) :34-40
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-139-fa.html
ضرغامی مهران، شیخ مونسی فاطمه، تقوا ارسیا، خلیلیان علیرضا. نگرش دستیاران روانپزشکی ایران پیرامون آزمون ساختاریافته عینی- بالینی روانپزشکی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1386; 13 (1) :34-40

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-139-fa.html


1- ، E-mail: mehran_zarghami@yahoo.com
چکیده:   (15022 مشاهده)

چکیده

هدف:در زمینه بهره‌گیری از آزمون ساختار‌یافته عینی- بالینی (OSCE) برای ارزیابی دستیاران روانپزشکی اطلاعات اندکی در دست است. بررسی نگرش آنها پیرامون این شکل از آزمون هدف بررسی حاضر بوده است.

روش:چهل دستیار روانپزشکی از دانشگاه‌های سراسر کشور که به‌صورت طبقه‌بندی‌شده نمونه‌گیری شده بودند، در سومین آزمون آزمایشی کشوری به شیوه OSCE شرکت کردند. پس از برگزاری آزمون، نظرسنجی به‌صورت پرسش‌نامه و اظهارنظر آزاد انجام شد. داده‌ها به‌کمک روش‌های آمار توصیفی تحلیل گردیدند.

یافته‌ها:90% دستیاران بر این باور بودند که شبیه‌سازی‌ها و سناریوها خیلی واقعی به‌نظر می‌آمدند و 5/97% باور داشتند که سناریوها شامل همان مواردی می‌شوند که در وضعیت‌های بالینی پیوسته با آنها سروکار دارند. بیشتردستیاران باور داشتند که این روش آزمون در جداکردن افراد با مهارت و بدون مهارت موفق است. 80% دستیاران بر این باور بودند که آزمون به روش OSCE  نسبت به امتحان معمول دانش‌نامه شفاهی برتری دارد و 5/87% دستیاران علاقه‌مند بودند که امتحان OSCE بخشی از برنامه آموزشی در دوران دستیاری باشد.

نتیجه‌گیری: OSCE می‌تواند جایگزین امتحان عملی یا شفاهی دانش‌نامه تخصصی شود.

 

متن کامل [PDF 202 kb]   (2792 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل |
دریافت: 1386/4/30 | انتشار: 1386/2/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb