چکیده
هدف:در زمینه بهرهگیری از آزمون ساختاریافته عینی- بالینی (OSCE) برای ارزیابی دستیاران روانپزشکی اطلاعات اندکی در دست است. بررسی نگرش آنها پیرامون این شکل از آزمون هدف بررسی حاضر بوده است.
روش:چهل دستیار روانپزشکی از دانشگاههای سراسر کشور که بهصورت طبقهبندیشده نمونهگیری شده بودند، در سومین آزمون آزمایشی کشوری به شیوه OSCE شرکت کردند. پس از برگزاری آزمون، نظرسنجی بهصورت پرسشنامه و اظهارنظر آزاد انجام شد. دادهها بهکمک روشهای آمار توصیفی تحلیل گردیدند.
یافتهها:90% دستیاران بر این باور بودند که شبیهسازیها و سناریوها خیلی واقعی بهنظر میآمدند و 5/97% باور داشتند که سناریوها شامل همان مواردی میشوند که در وضعیتهای بالینی پیوسته با آنها سروکار دارند. بیشتردستیاران باور داشتند که این روش آزمون در جداکردن افراد با مهارت و بدون مهارت موفق است. 80% دستیاران بر این باور بودند که آزمون به روش OSCE نسبت به امتحان معمول دانشنامه شفاهی برتری دارد و 5/87% دستیاران علاقهمند بودند که امتحان OSCE بخشی از برنامه آموزشی در دوران دستیاری باشد.
نتیجهگیری: OSCE میتواند جایگزین امتحان عملی یا شفاهی دانشنامه تخصصی شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |