هدف:پژوهش حاضر با هدف مقایسه اختلالهای رفتاری در میان کودکان محروم از پدر و کودکان عادی انجام شده است.
روش:روش پژوهش پسرویدادی است. دراین پژوهش 118 نفر از دانشآموزان به شیوه تصادفی ساده از میان کلیه دانشآموزان دبستانی شهرستان فسا انتخاب و به پرسشنامه اختلالهای رفتاری راتر با دو فرم والد و آموزگار پاسخ دادند. 60 کودک (31 دختر و 29 پسر) محروم از پدر و 58 کودک (27 دختر و 31 پسر) عادی بودند. تحلیل دادهها به روش تحلیل واریانس، آزمون شفه، آزمون t و خیدو انجام شد.
یافتهها:بین دو گروه کودکان عادی ومحروم از پدر از نظر شیوع اختلالهای رفتاری تفاوت معنیدار وجود داشت (01/0p<) و کودکان محروم از پدر نسبت به کودکان عادی از اختلالهای رفتاری بیشتری رنج میبردند. به بیان دیگر آزمودنیهای دختر محروم از پدر دراختلال رفتار ضداجتماعی (01/0p<) و ناسازگاری اجتماعی (01/0p<) با پسران محروم از پدر تفاوت معنیداری داشتند، درحالیکه در دیگر متغیرها (افسردگی- اضطراب، بیش فعالی و پرخاشگری) تفاوت معنیدار نبود.
نتیجهگیری:کودکان محروم از پدر مستعد ابتلا به انواع اختلالهای رفتاری هستند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |