هدف: به علت اهمیت تأثیر شیوه تربیتی والدین بر رفتار نوجوانان، این پژوهش با هدف بررسی ارتباط میان شیوه تربیتی والدین و مشکلات رفتاری دانشآموزان نوجوان مدارس شهر تبریز انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر یک بررسی مقطعی است و در آن 360 (224 دختر، 136 پسر) نفر دانشآموز نوجوان از مدارس دولتی شهر تبریز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و بهکمک پرسشنامه شیوه تربیتی والدین و مقیاس مشکلات رفتاری بررسی شدند. تحلیل دادهها به کمک روشهای آمار توصیفی و آزمونهای آماری تحلیل واریانس یکطرفه و LSD انجام شد.
یافتهها: بیشترین درصد دانشآموزان نوجوان، شیوه تربیتی والدین را اقتدارمنش گزارش کرده بودند و نیز بیشتر آنها مشکلات رفتاری در حد متوسط داشتند (به ترتیب 7/39% و 2/39%). ارتباط آماری معنیداری بین شیوه تربیتی والدین با مشکلات رفتاری دیده شد (05/0p<).
نتیجهگیری: شیوههای تربیتی والدین بر چگونگی مشکلات رفتاری نوجوانان تأثیر میگذارند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |