دوره 12، شماره 4 - ( زمستان 1385 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 370-365 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، E-mail: f-rahmani@hotmail.com
چکیده:   (13267 مشاهده)

چکیده

هدف: به علت اهمیت تأثیر شیوه تربیتی والدین بر رفتار نوجوانان، این پژوهش با هدف بررسی ارتباط میان شیوه تربیتی والدین و مشکلات رفتاری دانش­آموزان نوجوان مدارس شهر تبریز انجام شده است.

روش: پژوهش حاضر یک بررسی مقطعی است و در آن 360 (224 دختر، 136 پسر) نفر دانش­آموز نوجوان از مدارس دولتی شهر تبریز به روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب و به‌کمک پرسش‌نامه­ شیوه تربیتی والدین و مقیاس مشکلات رفتاری بررسی شدند. تحلیل داده­ها به کمک روش‌های آمار توصیفی و آزمون‌های آماری تحلیل واریانس یک‌طرفه و LSD انجام شد.

یافته­ها: بیشترین درصد دانش­آموزان نوجوان، شیوه تربیتی والدین را اقتدارمنش گزارش کرده بودند و نیز بیشتر آنها مشکلات رفتاری در حد متوسط داشتند (به ترتیب 7/39% و 2/39%). ارتباط آماری معنی­داری بین شیوه تربیتی والدین با مشکلات رفتاری دیده شد (05/0p<).

نتیجه­گیری­: شیوه‌های تربیتی والدین بر چگونگی مشکلات رفتاری نوجوانان تأثیر می‌گذارند.

 

متن کامل [PDF 207 kb]   (4451 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل |
دریافت: 1386/2/31 | انتشار: 1385/11/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.