چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر استرس بر توجه انتخابی (متمرکز) بینایی با درنظرگرفتن نقش تعدیلی عامل شخصیتی وظیفهشناسی بود. روش: تعداد 60 نفر آزمودنی با توجه به ضوابط غربالگری شخصیتی و عصبروانشناختی پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و در سه گروه آزمایشی هماندازه جایگزین شدند (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل؛ هر گروه 20 نفر). آزمودنیهای دو گروه آزمایش ابتدا تکالیف تنشزای شناختی را اجرا کردند و سپس توجه بینایی آنها سنجیده شد. از آزمودنیهای گروه کنترل بدون اجرای تکالیف شناختی سنجش توجه بینایی بهعمل آمد. برای سنجش توجه بینایی دو شاخص تعداد خطای شمارش و تعداد خطای طبقهبندی محرکها در نظر گرفته شدند. دادههای پژوهش بهکمک آزمون t برای دو گروه مستقل مورد تحلیل استنباطی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان دادند که در سطح آماری 0001/0 استرس منجر به افزایش خطاهای شمارش و طبقهبندی آزمودنیها میشود. همچنین مشخص شد که عامل شخصیتی وظیفهشناسی منجر به افزایش خطاهای شمارش و طبقهبندی آزمودنیها در سطح معنیداری 0001/0 میشود. نتیجهگیری: استرس به شکل معنیداری منجر به کاهش توجه انتخابی (متمرکز) بینایی به محرکهای خنثی شده و در این میان عامل شخصیتی وظیفهشناسی نیز نقش تشدیدکنندۀ این تأثیر منفی را ایفا مینماید.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |