هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی- کلامی ری (RAVLT) در جمعیت سالمندان بود. روش: 250 سالمند سالم و 100 سالمند مبتلا به دمانس آلزایمر در دامنه سنی 60 تا 80 سال که به روش نمونهگیری طبقهای- تصادفی برگزیده شده بودند، بر پایه آزمون معاینه مختصر وضعیت شناختی، آزمون یادگیری شنوایی- کلامی ری و معیارهای تشخیصی DSM-IV ارزیابی شدند. یافتهها: در تعیین روایی همگرا، بین نتایج آزمون ری در چهار مرحله میانگین، یادآوری بیدرنگ، یادآوری تأخیری و بازشناسی، و امتیاز زیرآزمون حافظه منطقی وکسلر، همبستگی مثبت معنیدار دیده شد (346/0=r ، 001/0p<). بررسی روایی تفکیکی با مقایسه امتیازات آزمون بین دو گروه سالمندان سالم و مبتلا به دمانس آلزایمر، تفاوت معنیدار یافتههای آنها را در کلیه مراحل آزمون نشان داد (001/0p<). با رسم منحنی راک، حساسیت بالای 89% و ویژگی بالای 81% در مراحل مختلف آزمون بهدست آمد (001/0p<). بهکمک فرمول یو دنس، نقطه برش 5/2 تا 5/6 برای بخشهای گوناگون آزمون تعیین گردید. نتیجهگیری: نسخه فارسی آزمون یادگیری شنوایی- کلامی ری از روایی و پایایی خوبی برخوردار است و با توجه به نقاط برش تعیینشده، میتواند برای ارزیابی و اظهارنظر نسبت به وضعیت حافظه کوتاهمدت و عملکرد یادگیری در سالمندان، و شناسایی افراد مبتلا به دمانس آلزایمر بهکار برده شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |