چکیده
هدف: بررسی حاضر با هدف تعیین میزان اثرات دانش و مهارتهای خانواده بر سیر بهبودی مبتلایان به اختلالهای خلقی انجام شد.
روش: در یک کارآزمایی بالینی، 31 بیمار مبتلا به اختلالهای خلقی مراجعهکننده به بیمارستان گلستان شهر اهواز و خانوادههایشان بهتصادف در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند. در گروه آزمایش، جلسات آموزش روانی خانواده، در شش جلسه هفتگی برگزار گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه عملکرد خانواده مکمستر و مقیاسهای افسردگی همیلتون- 17، ارزیابی مانیای بچ- رافائلسن و ارزیابی میزان عملکرد کلی، بهره گرفته شد. یافتهها: پس از مداخله، دو گروه از نظر سطح سازگاری خانواده تفاوت آماری معنیدار داشتند (01/0p<). تفاوت معنیداری در دو گروه از نظر شدت علایم و عملکرد کلی بیمار پیش از ترخیص، در هنگام ترخیص و سه ماه پس از مداخله دیده نشد. همچنین نتایج تفاوت معنیداری را از نظر ارتقاء پیروی از دستورات دارویی میان دو گروه آزمایش و گواه نشان نداد. نتیجهگیری: آموزش روانی خانواده میتواند بر میزان سازگاری خانواده تأثیر بگذارد. لزوم تأمین حمایتهای آموزشی، اجتماعی و مشاورهای و تشکیل شبکههای اجتماعی برای خانوادهها و بیماران ضروری بهنظر میرسد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |