چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروهدرمانی متمرکز بر ابراز وجود در کاهش پرخاشگری و بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر شیراز انجام شده است. روش: در یک بررسی آزمایشی، از میان 125 نفر بهکمک پرسشنامه پرخاشگری (AGQ) و مصاحبه تشخیصی، 32 نفر گزینش شده و بهتصادف در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند. همچنین از میان دانشآموزان عادی همان دبیرستانها و کلاسها بهتصادف 32 نفر بهعنوان گروه مقایسه انتخاب شدند. سپس روش مداخله گروهی ابراز وجود در 12 جلسه 90 دقیقهای در مورد گروه آزمایش انجام شد و دو گروه عادی و پرخاشگر، درمانی دریافت نکردند. هر سه گروه پس از پایان دوره مداخله به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند. دادههای بهدستآمده بهکمک آزمونهای آماری t، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه تحلیل شدند. یافتهها: تحلیل واریانس در مرحله پسآزمون در سه گروه از نظر متغیرهای پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی (01/0p<) تفاوت معنیدار نشان داد. به بیان دیگر پرخاشگری در گروه آزمایش کاهش یافت و در پیشرفت تحصیلی آنها بهبود معنیدار پدید آمد. نتیجهگیری: درمان گروهی ابراز وجود در کاهش پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی مؤثر است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |