چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی روایی ابعاد سهگانه الگوی سه بخشی اضطراب و افسردگی کلارک و واتسون و بررسی تفاوتهای دو جنس در اضطراب اجتماعی، اضطراب عمومی و افسردگی در نمونهای از نوجوانان بود.
روش: در یک بررسی توصیفی- مقطعی 403 دانشآموز مقطع راهنمایی و دبیرستان (225 دختر و 178پسر) که به روش نمونهگیری خوشهای- تصادفی انتخاب شده بودند به پرسشنامههای مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان، مقیاس تجدیدنظرشده اضطراب آشکار کودکان، و آزمون افسردگی کودکان پاسخ دادند. نخست بهکمک ماتریس همبستگی، روایی همگرا و واگرای الگوی سه بخشی اضطراب و افسردگی سنجیده شد. سپس برای مقایسه میانگین اختلالهای اضطراب و افسردگی دو گروه، آزمون t بهکار برده شد.
یافتهها: یافتههای بهدست آمده از روایی همگرا و واگرا، الگوی سه بخشی اضطراب و افسردگی را تأیید نمودند. در مقایسه با پسران، دختران نگرانیهای اجتماعی (01/0p< )، اضطراب عمومی (01/0p< ) و افسردگی (001/0p< ) بیشتری گزارش کردند.
نتیجهگیری: الگوی سه بخشی اضطراب و افسردگی با وجود محدودیتهای آن مورد تأیید قرار گرفت.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |