هدف: این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی (FNES-B) در یک نمونه غیربالینی از دانشآموزان انجام شده است. روش: 325 دانشآموز (143 پسر و 182 دختر) که به روش چندمرحلهای- تصادفی، انتخاب شده بودند، به فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی و پرسشنامه تنیدگی ناشی از انتظارات تحصیلی پاسخ دادند. در این پژوهش، برای تعیین روایی عاملی FNES-B، تحلیل عامل تأییدی و برای بررسی همسانی درونی آن ضرایب آلفای کرونباخ بهکار برده شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان دادند، در حالیکه الگوی تکعاملی FNES-B برازش قابل قبولی با دادهها دارد، الگوی دوعاملی آن (شامل پرسشهای نمرهگذاری مثبت و معکوس) برازش بهتری با دادهها بهدست داد. دادهها همچنین پایایی نمرات FNES-B را تأیید نمودند. به بیان دیگر، همسانی درونی برای عامل نمرهگذاریشده مثبت (87/0=α) و برای مقیاس کامل FNES-B (84/0=α) خوب و برای عامل نمرهگذاریشده منفی (47/0=α) قابل قبول بود. نمرات FNES-B با نمرات پرسشنامه تنیدگی ناشی از انتظارات تحصیلی همبستگی معنیدار نشان داد (001/0p<). دانشآموزان دختر در مقایسه با دانشآموزان پسر در FNES-B نمرات بالاتری داشتهاند. نتیجهگیری:FNES-B دارای پایایی و روایی لازم برای اندازهگیری ترس از ارزیابی منفی در دانشآموزان است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |