چکیده
مقدمه:بهدلیل عوارض جانبی داروها و تأثیر کوتاهمدت دارودرمانی در درمان اختلال بیشفعالی با کمبود توجه(ADHD) این بررسی با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت رفتاری به والدین کودکان پیشدبستانی مبتلا به اختلال یادشده در کاهش علایم بیماری انجام شده است.
روش:این بررسی از آبان 1381 تا شهریور 1382 در درمانگاه کودکان بیمارستان روانپزشکی ایران انجام شد. 18 کودک پیشدبستانی (12 پسر، 6 دختر) مبتلا به ADHD با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهکمک مقیاسهای اندازهگیری کانرز والدین و رابطه والد- کودک پیش از آموزش و پس از آن ارزیابی شدند. دادههای گردآوری شده بهکمک آزمون آماری t تحلیل گردیدند.
یافتهها:نمرههای مقیاس ارزیابی کانرز والدین و آزمون تعامل والد – کودک پیش از آموزش مدیریت رفتاری والدین و پس از آن تفاوت معنیداری را نشان دادند.
نتیجهگیری:آموزش مدیریت رفتاری والدین میتواند در بهبود علایم کودکان پیش دبستانی مبتلا به ADHD مؤثر باشد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |