دوره 14، شماره 2 - ( تابستان 1387 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 183-176 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi D, Torabi S, Gharaei B. The Relationship between Coping Styles and Emotional Intelligence in Students . IJPCP 2008; 14 (2) :176-183
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-468-fa.html
محمدی داود، ترابی اسماعیل، غرایی بنفشه. ارتباط سبک‌های مقابله‌ای با هوش هیجانی در دانش‌آموزان. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1387; 14 (2) :176-183

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-468-fa.html


1- ، E-mail: mohammadi.sd@gmail.com
چکیده:   (14154 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تعیین ارتباط  سبک‌های مقابله‏ای با هوش هیجانی در دانش‏آموزان مقطع راهنمایی شهر تهران بود.

روش: 420 دانش‏آموز (195 پسر و 225 دختر) از سه منطقه شهر تهران (منطقه‌های یک، شش و 16) و در سه مقطع اول، دوم و سوم راهنمایی که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- چندمرحله‌ای و تصادفی انتخاب شده بودند، دو پرسش‌نامه راهبردهای مقابله‌ای نوجوانان و هوش هیجانی را تکمیل کردند. داده‌ها به‌کمک ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند.

یافته‌ها: بین هوش هیجانی و مؤلفه‌های آن با هر یک از سه سبک مقابله‏ای کارآمد، ناکارآمد و رجوع به دیگران (و راهبردهای مقابله‌ای مربوط به این سبک‌ها) ارتباط مثبت معنی‌دار دیده شد (001/0p<). هم‌چنین هوش هیجانی می‌توانست هر یک از این سه سبک مقابله‌ای را به‌طور معنی‌داری پیش‌بینی کند (001/0p<).

نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش در تأیید فرضیه‌هایی هستند که قصد دارند هوش هیجانی و مقابله را به‌عنوان سازه‌های به‌هم مربوط، مفهوم‌سازی کنند. این نتایج هم‌چنین برای متخصصانی که به‌دنبال الگوهای مبتنی بر پیش‌گیری و درمان اختلال‌های رفتاری و روانی هستند، سودمند می‌باشند.

واژه‌های کلیدی: مقابله، هوش هیجانی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 202 kb]   (5569 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1387/6/9 | انتشار: 1387/5/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb