1- مرکز تحقیقات بهداشت روان، پژوهشکده پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، am.shabani@gmail.com
2- مرکز تحقیقات بهداشت روان، پژوهشکده پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
3- گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات اعتیاد و رفتارهای پرخطر، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
4- گروه روانشناسی سلامت، واحد بینالمللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران.
5- مرکز تحقیقات بهداشت روان، پژوهشکده پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده: (83 مشاهده)
سازمان بهداشت جهانی در ژانویه سال 2020 گسترش کووید-19 را بهعنوان یک فوریت بهداشت عمومی اعلام کرد و در مارس سال 2020 این وضعیت را بهعنوان یک بیماری دنیاگیر شناسایی کرد [1]. پس از اعلام رسمی ظهور موارد کووید-19 در ایران و در پاسخ به درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سامانه تلفنی 4030 در هشتم اسفند سال 1398 برای ارائه خدمات پزشکی جهت رفع نیازهای مرتبط با کووید-19 راهاندازی شد. این سامانه دارای چندین شاخه بود که به پرسشهای مردم درباره علائم، سیر، پیشگیری، درمان و اخبار مربوط به کووید-19 پاسخ میداد. یکی از این شاخهها به پرسشهای مردم درباره سلامت روان میپرداخت (میپردازد) و همه میتوانستند با شماره تلفن 4030 تماس بگیرند تا از مشاوره با یک فرد حرفهای در زمینه سلامت روان برخوردار شوند.
نوع مطالعه:
نامه به سردبير |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1403/8/4 | پذیرش: 1404/1/24 | انتشار: 1404/5/10