دوره 31، شماره 1 - ( 5-1404 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farid A, Ghanbari viki M, Mosleh S Q. Relationship Between Perfectionism and Exam Anxiety in Iranian Students: A Systematic Review and Meta-analysis. IJPCP 2025; 31 (1)
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-4325-fa.html
فرید ابوالفضل، قنبری ویکی مریم، مصلح سیدقاسم. کمال‌گرایی و اضطراب امتحان در جامعه ایرانی : مرور نظام‌مند و فراتحلیل. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1404; 31 (1)

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-4325-fa.html


1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. ، abolfazlfarid@gmail.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
چکیده:   (440 مشاهده)
اهداف پژوهش‌های متعددی کمال‌گرایی را به‌عنوان متغیری مؤثر بر اضطراب امتحان مورد بررسی قرار داده‌اند و بعضاً نتایج متفاوت و ناهمسانی را گزارش نموده‌اند. بنابراین، پژوهش حاضر باهدف تلفیق و بررسی نتایج مطالعات رابطه بین کمال‌گرایی و اضطراب امتحان انجام ‌شده است. 
مواد و روش ها برای اطمینان از یک بررسی جامع، همه مطالعات مرتبط با دقت از طیف وسیعی از پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی و ملی از قبیل پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاه (SID)، بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران)، پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز) در بین سال‌های 1390 تا 1403 و همچنین پایگاه‌های علمی خارجی پابمد، گوگل‌اسکالر، ساینس‌دایرکت و وب‌آوساینس بین سال‌های 2011 تا 2024 انتخاب شدند. ناهمگنی بین مطالعات با آزمون کای و آماره I2 بررسی و مدل اثر تصادفی برای ارائه نتایج انتخاب شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار CMAنسخه 2 استفاده شد. 
یافته ها پس از بررسی ملاک‌های ورود و خروج تعداد 25 اندازه اثر از 17 مطالعه انتخاب و تحلیل شدند. میزان اندازه اثر ترکیبی کمال‌گرایی با اضطراب امتحان 0/18=r حاصل شد که براساس ملاک کوهن، این اندازه اثر کوچک ارزیابی شد. همچنین نتایج نشان داد در بین طبقات مختلف متغیر پیشایند، کمال‌گرایی سازگار دارای بیشترین رابطه با اضطراب امتحان بود. همچنین تحلیل متغیر تعدیل‌کننده جنسیت نیز نشان داد در رابطه مذکور، اندازه اثر مربوط به دختران از پسران بیشتر بود. 
نتیجه گیری برحسب نتایج، متخصصان می‌توانند با بهبود کمال‌گرایی از طریق ارائه مداخلات مؤثر، اضطراب امتحان دانش‌آموزان و دانشجویان را کاهش دهند.
متن کامل [PDF 4932 kb]   (410 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (642 مشاهده)  
نوع مطالعه: فراتحليل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1403/6/31 | پذیرش: 1404/2/17 | انتشار: 1404/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb