اهداف کندگامی شناختی (با نام جدید سندرم عدم درگیری شناختی) با دو مشخصه اصلی رخوت و رویاپردازی، بیشتر در نمونههایی با کودکان دچار اختلال نقص توجه/بیشفعالی مورد مطالعه قرار گرفته است. علیرغم علائم مشترک رشدی-عصبی اختلال نقص توجه/بیش فعالی و اختلالات طیف اتیسم، مطالعات کمی کندگامی شناختی را در کودکان دچار اختلالات طیف اتیسم بررسی کردهاند. مطالعه حاضر به بررسی نشانههای اختلال نقص توجه/بیشفعالی، مشکلات خواب و کارکردهای اجرایی بهعنوان پیشبینیکنندههای کندگامی شناختی در کودکان دچار اختلالات طیف اتیسم با عملکرد بالا پرداخته است.
مواد و روش ها پژوهش حاضر از نوع توصیفیهمبستگی بر روی کودکان ۶-۱۲ سال دچار اختلالات طیف اتیسم با عملکرد بالا که در مدارس ویژه اتیسم شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1403 مشغول به تحصیل بودند، انجام شد. والدین ۱۴۵ کودک دچار اختلالات طیف اتیسم به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در ابتدا مقیاس کندگامی شناختی و مقیاس درجهبندی اتیسم گیلیام-ویراست سوم (GARS-3) از طریق مصاحبه با والدین توسط پژوهشگر تکمیل شد. ۱۲۲ کودک که در مقیاس درجهبندی اتیسم گیلیام-ویراست سوم نمره بین ۵۵ تا ۷۰ و در مقیاس کندگامی شناختی (SCTS) نمرهای بیشتر از نقطه برش دریافت کردند (در بیشتر از 7 آیتم نمره 1 یا بیشتر گرفتند)، وارد مطالعه شدند. سپس والدین پرسشنامه عادتهای خواب کودکان (CSHQ)، آزمون عصبروانشناختی و شخصیتی کولیج (CPNI) و پرسشنامه سوانسون، نولان و پلهام – ویراست چهارم (SNAP-IV) را بهصورت آنلاین (پرسلاین) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون شاپیرو ویلک، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه در نرمافزار SPSS نسخه ۲7 تجزیهوتحلیل شدند.
یافته ها نتایج تحلیل همبستگی نشان داد بین کندگامی شناختی و مؤلفههای نقص توجه در اختلال نقص توجه/بیشفعالی رابطه مثبت و معنیداری با ضریب همبستگی (r=0/489, P<0/01) وجود دارد، اما کندگامی شناختی با مؤلفههای بیشفعالی/تکانشگری رابطه معناداری ندارد. همچنین کندگامی شناختی با مؤلفههای تصمیمگیری/برنامهریزی و سازماندهی در کارکردهای اجرایی روزانه بهترتیب با ضریب همبستگی (r=0/414, P<0/01) و (r=0/392, P<0/01 ) مرتبط است اما با مؤلفههای بازداری پاسخ ارتباط معناداری ندارد. همچنین کندگامی شناختی با مشکلات خواب مرتبط نیست. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد تنها مؤلفههای نقص توجه، پیشبینیکننده متوسط کندگامی شناختی میباشد (0/489=r و 0/05>P).
نتیجه گیری نتایج حاصل از پژوهش، ادبیات پژوهشی بررسی کندگامی شناختی در اختلالات طیف اتیسم را گسترش داده و شواهدی مبنی بر ارتباط کندگامی شناختی با نشانههای نقص توجه و کارکردهای اجرایی در زندگی روزمره (تصمیمگیری/برنامهریزی و سازماندهی) در کودکان دچار اختلالات طیف اتیسم ارائه میدهد. این نتایج میتواند در ارزیابی بالینی و درمان اختلالات طیف اتیسم مفید واقع شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1403/6/25 | پذیرش: 1404/3/5 | انتشار: 1404/5/10