Rabiee S, Heysieattalab S, Vahabi Z, Sabaghypour S. A Comparative Study on the Working Memory of the Children of Parents With and Without Alzheimer's Disease. IJPCP 2024; 30 (1) : 4871.1
URL:
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-4091-fa.html
ربیعی سارا، حیثیت طلب سمیه، وهابی زهرا، صباغی پور سعید. مطالعه مقایسهای حافظه کاری در فرزندان افراد مبتلابه آلزایمر و فرزندان افراد سالم. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1403; 30 (1)
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-4091-fa.html
1- گروه علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2- گروه علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، heysieattalab@gmail.com
3- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، بیمارستان روزبه و گروه سالمندان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده: (341 مشاهده)
اهداف مطالعات مختلف نشان دادهاند، فرزندان والدینی که به آلزایمر دچار هستند در مقایسه با جمعیتهای عمومی احتمالاً با نرخ بالاتری به این اختلال مبتلا خواهند شد. باتوجهبه اینکه نیاز فزاینده به نشانههای تشخیصی برای کمک به پیشبینی معتبر آلزایمر احساس میشود و ازطرفدیگر قبل از شروع علائم بالینی، تغییرات آسیبشناختی عصبی در مناطق مغزی بهویژه نواحی گیجگاهی ظهور مییابند و ارتباط عملکردی این ساختارها با کارکردهای شناختی حافظه دیداری فضایی، بازشناسی شکل و یادگیری جدید را تحت تأثیر قرار میدهند، ما را بر آن داشت تا به بررسی این سه عملکرد در فرزندان افراد مبتلا به آلزایمر دیررس و فرزندان افراد عادی، با استفاده از یک مجموعه آزمون کامپیوتری کنتب بپردازیم.
مواد و روش ها طرح پژوهش حاضر، مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، افراد با دامنه سنی ۳۰ تا ۵۵ سال شهر تهران در سال ۱۴۰۱ بودند. نمونه پژوهش شامل ۵۵ نفر بود که با بهرهگیری از روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شد. در این مطالعه ۳۱ نفر از فرزندان افراد مبتلابه آلزایمر(سن: 61/7±03/43؛ ۱۵مرد و ۱۶ زن) و ۲۴ نفر فرزندان افراد نرمال بالای ۶۵ سال(سن: 82/6±67/40؛ ۱۲مرد و ۱۲ زن) که از فرزندان افراد مراجعهکننده به کلینیک مغز و اعصاب و افراد در دسترس در ۲ گروه قرار گرفتند. با استفاده از سه آزمون از مجموعه خودکار ارزیابی عصب روانشناختی کمبریج شامل حافظه کاری فضایی، حافظه بازشناسی شکل و یادگیری پیوسته جفتی ارزیابی شدند. نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS و با آزمون آماری تی مستقل و معادل غیرپارامتریک آن (من ویتنی یو) بین دو گروه مقایسه شدند.
یافته ها نتایج این مطالعه نشان داد در عملکرد حافظه کاری فضایی در 2 مورد از 3 مورد، یعنی خطاهای بین شرایط (فرزندان نرمال: 12/21±14/21؛ فرزندان افراد دارای آلزایمر 22/69±34/58) و خطای کل (فرزندان نرمال:9/3±12/96؛ فرزندان افراد دارای آلزایمر: 22/22±37/03) بین گروهها اختلاف معنیدار وجود دارد (0/01>P). در عملکرد حافظه بازشناسی شکل در دو آیتم میانگین تأخیر (فرزندان نرمال: 364/03±1917/17؛ فرزندان افراد دارای آلزایمر: 445/15±2186/94) و درصد پاسخ صحیح (فرزندان نرمال: 4/44±96/3؛ فرزندان افراد دارای آلزایمر: 8/93±84/39) بین دو گروه اختلاف معنیدار وجود داشت و در مورد میانگین تأخیر برای پاسخ درست و میانگین تأخیر برای پاسخ نادرست اختلاف معنیدار وجود نداشت (0/05>P). در عملکرد یادگیری پیوسته جفتی در هر 3 مورد موردبررسی یعنی نمره حافظه (فرزندان نرمال: 1/59±23/08؛ فرزندان افراد دارای آلزایمر: 4/32±17/65)، میانگین خطا برای موفقیت (فرزندان نرمال: 0/36±0/54؛ فرزندان افراد دارای آلزایمر: 1/83±2/31) و خطای کل (فرزندان نرمال:2/87±4/54؛ فرزندان افراد دارای آلزایمر: 1/83±17/10) بین دو گروه اختلاف معنیدار وجود داشت (0/01>P).
نتیجه گیری نتایج مطالعه حاضر نشان میدهد عملکرد یادگیری جدید و حافظه کاری فضایی و بازشناسی شکل بین فرزندان افراد دارای آلزایمر و بدون آلزایمر دارای تفاوت است. بررسی عملکرد یادگیری جدید و SWM میتواند بهعنوان نشانههایی برای تشخیص اختلال شناختی خفیف در فرزندان افراد دچار آلزایمر و سیر حرکت این افراد به سمت AD باشد، درحالیکه بررسی عملکرد بازشناسی شکل نمیتواند سرنخی برای تشخیص باشد.
شمارهی مقاله: 4871.1
نوع مطالعه:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1402/10/20 | پذیرش: 1403/5/10 | انتشار: 1403/5/10