Sadr F, Zargarinejad G, Fathali Lavasani F, Zahedi Tajrishi K. The Mediating Role of Intrinsic Motivation in the Relationship of Emotion Regulation Styles and Self-determination With Goal Pursuit In Iranian Adolescents. IJPCP 2024; 29 (4) :478-493
URL:
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3986-fa.html
صدر فاطمه، زرگری نژاد غزاله، فتحعلی لواسانی فهیمه، زاهدی تجریشی کمیل. نقش میانجی انگیزش درونی در رابطه میان سبکهای تنظیم هیجان و خودتعیینگری با پیگیری هدف در نوجوانان. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1402; 29 (4) :478-493
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3986-fa.html
1- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، zargarinejad.gh@iums.ac.ir
چکیده: (976 مشاهده)
اهداف نوجوانی مرحلهای مهم و حیاتی در رشد شخصیت است. دوره میانی و اواخر نوجوانی از منظر تعیین اهداف زندگی اهمیت ویژهای مییابد. پیگیری اهداف به نوجوانان کمک میکند که حس معنا و هدفمندی را به دست آورند. درمقابل، شکست در دستیابی به اهداف میتواند به احساس پوچی و ناامیدی منجر شود. باتوجهبه اهمیت پیگیری هدف در دوران نوجوانی، پژوهش حاضر نقش میانجی انگیزش درونی را در رابطه میان سبکهای تنظیم هیجان و خودتعیین گری با پیگیری هدف در نوجوانان بررسی میکند.
مواد و روش ها این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی و براساس مدلیابی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری، نوجوانان 15 تا 19 ساله ساکن تهران بودند که از آن میان با روش نمونهگیری دردسترس 503 دانشآموز دختر و پسر 15 تا 19 ساله از مدارس 4 منطقه تهران انتخاب شدند و به 4 پرسشنامه مداومت، سبکهای تنظیم هیجان، خودمختاری هیجانی و انگیزش درونی پاسخ دادند. تجزیهوتحلیل اطلاعات با شیوه مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای Amos و SPSS نسخه 22 انجام شد.
یافته ها نتایج نشان داد بین انواع سبکهای تنظیم هیجان اعم از بدتنظیمی هیجانی (P=0/001 و β=0/204)، فرونشانی هیجانی (P=0/040 و β=0/124) و هیجان یکپارچه (P=0/001 و β=0/359) با پیگیری هدف در نوجوانان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین براساس آزمون بوت استروپ، سبکهای بدتنظیمی هیجانی (P=0/007 و β=0/054) و هیجان یکپارچه (P=0/001 و β=0/094) از طریق انگیزش درونی اثر غیرمستقیمی بر پیگیری هدف داشتند. درعینحال، خودتعیینگری بر پیگیری هدف (P=0/137 و β=0/077) مؤثر نبود.
نتیجه گیری یافتههای این پژوهش نشان داد که در نوجوانان ایرانی سبک تنظیم هیجان یکپارچه میتواند از طریق ارتقاء انگیزش درونی، نقش مثبتی بر پیگیری هدف داشته باشد. بنابراین در مداخلاتی که هدف آنها بهبود پیگیری اهداف در سنین نوجوانی است، گنجاندن مؤلفه تنظیم هیجان میتواند به ارتقاء انگیزش درونی و مداومت در مسیر اهداف منجر شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1402/5/23 | پذیرش: 1402/9/16 | انتشار: 1402/10/11