دوره 29، شماره 3 - ( پاییز 1402 )                   جلد 29 شماره 3 صفحات 287-268 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini E, Esazadegan A, Soleymani E. The Mediating Role of the Varieties of Inner Speech in the Relationship of Decision-Making and Stress Coping Styles With Suicidal Ideation Among High School Students. IJPCP 2023; 29 (3) :268-287
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3680-fa.html
حسینی ابراهیم، عیسی‌زادگان علی، سلیمانی اسماعیل. نقش میانجی گفتار درونی در رابطه بین سبک‌های تصمیم‌گیری و شیوه‌های مقابله با استرس در بین دانش‌آموزان دبیرستانی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1402; 29 (3) :268-287

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3680-fa.html


1- گروه روان‌شناسی، دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. ، ebrahimhosseini374@yahoo.com
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده‌ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
چکیده:   (1187 مشاهده)
اهداف هدف این مطالعه بررسی مدل روابط ساختاری سبک‌های تصمیم‌گیری و شیوه‌های مقابله با استرس، با نقش میانجی تنوع گفتار درونی بر فکر خودکشی در بین دانش‌آموزان دبیرستانی دوره‌ دوم شهرستان سقز در سال تحصیلی 1399-1400 بود.
مواد و روش ها پژوهش از نوع معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) و برحسب نوع استفاده از نتایج، نظری/کاربردی است. جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ دانش‌آموزان مقطع متوسطه‌ نظری شهرستان سقز در سال تحصیلی 1399-1400 است که 423 نفر از آن‌ها به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و با پرسش‌نامه‌های  مقیاس فکر خودکشی بک، پرسش‌نامه سبک‌های عمومی تصمیم‌گیری اسکات و بروس، پرسش‌نامه سبک‌های مقابله‌ای لازاروس و فولکمن و پرسش‌نامه تنوع گفتار درونی تجدیدنظرشده مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل مسیر و به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 19 تحلیل شدند.
یافته ها تحلیل یافته‌ها حاکی از آن بود که میزان F مشاهده‌شده (9/15) معنادار است (0/01≥P). (R2=0/22) نشان می‌دهد 22 درصد از  واریانس فکر خودکشی و اقدام به خودکشی توسط متغیرهای مستقل تبیین می‌شود. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که از بین سبک‌های تصمیم‌گیری، سبک‌های وابسته (01/0≥P و 150/r=0)، اجتنابی (0/01≥P و 289/r=0) و تکانشی (0/01≥P و 259/r=0) به شیوه‌ای مستقیم و سبک منطقی (0/01≥P و r=-0/151) به شیوه‌ای غیرمستقیم، در بین راهبردهای مقابله با استرس نیز سبک‌های هیجان‌مدار رویارویگر (0/01≥P و 189/r=0) و اجتنابی (0/01≥P و 429/r=0) به شیوه‌ای مستقیم و روش‌های مسئله‌مدار ارزیابی مجدد (0/01≥P و r=-0/178) و حمایت اجتماعی (0/05≥P و r=-0/131) به شیوه‌ای معکوس، در بین انواع سبک‌های گفتار درونی دو سبک حضور دیگر افراد (0/01≥P و 238/r=0) و خودارزیابی/ انتقادی (0/01≥P و 247/r=0) به شیوه‌ای مستقیم و سبک خودتنظیمی (0/01≥P و r=-0/165) به شیوه‌ای معکوس با فکر خودکشی دارای رابطه‌ای معناداری می‌باشند.
نتیجه گیری براساس نتایج می‌توان گفت سبک‌های گفتار درونی (حضور دیگر افراد، خودارزیابی/خودانتقادی و خودنظم‌بخشی) می‌توانند ارتباط بین سبک‌های تصمیم‌گیری (اجتنابی، وابسته، تکانشی و منطقی) و شیوه‌های مقابله‌ای (رویارویگر، اجتنابی، حمایت اجتماعی و ارزیابی مجدد) را با فکر خودکشی در بین دانش‌آموزان دبیرستانی شهرستان سقز میانجیگری کنند. مطالعه حاضر دلالت‌های مهمی در مطالعه و پیشگیری از خودکشی دارد. روان‌شناسان و متخصصان بالینی در مواجهه با مراجعینی که در معرض خطر خودکشی قرار دارند، می‌توانند توجه بیشتری به آموزش شیوه‌های تصمیم‌گیری و شیوه‌های مقابله داشته باشد و سبک گفتار درونی آن‌ها را مد نظر قرار دهند.
متن کامل [PDF 9137 kb]   (217 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (140 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1400/11/12 | پذیرش: 1400/7/16 | انتشار: 1402/7/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb