هدف: هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی چکلیست تجدیدنظرشده مشکلات رفتاری کوای و پترسون بود.
روش: این بررسی از نوع آزمونسازی است و در آن 458 دانشآموز (255 پسر و 203 دختر) دبستانی که از نواحی چهارگانه آموزشی شیراز به روش نمونهگیری خوشهای- تصادفی انتخاب شده بودند، به کمک چکلیست تجدیدنظرشده مشکلات رفتاری کوای و پترسون بررسی شدند.
یافتهها: روایی چکلیست به روش همبستگی گویهها با نمره کل، تحلیل عوامل و همبستگی بین نمرات چکلیست با نمرات پرسشنامه رفتار کودک راتر (88/0) بهدست آمد و تحلیل عوامل با مؤلفههای اصلی و سپس چرخش واریماکس، استخراج چهار عامل با ارزش ویژه بیشتر از یک را در پی داشت که عبارتند از: اختلال سلوک، مشکلات توجه- ناپختگی، پرخاشگری اجتماعی و اضطراب- گوشهگیری. پایایی چکلیست با روش بازآزمایی برای نمرات کل چکلیست 88/0، اختلال سلوک 90/0، مشکلات توجه- ناپختگی 85/0، پرخاشگری اجتماعی 79/0 و اضطراب-گوشهگیری 78/0 بود. ضرایب آلفای کرونباخ برای نمرات کل چکلیست 98/0 و برای اختلال سلوک 97/0، مشکلات توجه- ناپختگی 97/0، پرخاشگری اجتماعی 82/0 و اضطراب-گوشهگیری 85/0 بهدست آمد.
نتیجهگیری: چکلیست تجدیدنظرشده مشکلات رفتاری کوای و پترسون دارای روایی و پایایی مطلوب برای کاربرد در ایران است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |