Rostami H, Behrouzian F, Mousavi Asl E. Psychometric Properties of the Persian Version of the COVID-19 Anxiety Syndrome Scale in Iranian College Students. IJPCP 2022; 28 (3) :336-349
URL:
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3549-fa.html
رستمی حمزه، بهروزیان فروزان، موسوی اصل اسماعیل. بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس سندرم اضطراب کووید-19 در دانشجویان ایرانی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1401; 28 (3) :336-349
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3549-fa.html
1- گروه روانپزشکی، بیمارستان گلستان، دانشکده پزشکی،دانشگاه علومپزشکی جندیشاپور اهواز،اهواز،ایران.
2- گروه روانپزشکی، بیمارستان گلستان، دانشکده پزشکی،دانشگاه علومپزشکی جندیشاپور اهواز،اهواز،ایران. ، seyedesmaeilmousaviasl@gmail.com
چکیده: (1937 مشاهده)
اهداف سندرم اضطراب کووید-19 بهواسطه پایش تهدید، چک کردن، اجتناب و نگرانی مشخص میشود. مقیاس سندرم اضطراب کووید-19 ابزاری برای شناسایی وجود ویژگیهای سندرم اضطراب کووید-19 است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس سندرم اضطراب کووید-19 انجام شد.
مواد و روش ها مطالعه حاضر از نوع روانسنجی بود که در زمره تحقیقات همبستگی است و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف دانشگاه علومپزشکی اهواز در سال تحصیلی 1398-1399 بود. از این جامعه، 251 نفر با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و ابزارهای خودگزارشی شفقت، مقیاس سندرم اضطراب کووید-19 و مقیاس فرسودگی کووید- 19 را پر کردند. در این مطالعه پایایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ بررسی شد و اعتبار با استفاده از روشهای اعتبار همگرا و واگرا و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد. در مطالعه حاضر برای تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق از نرمافزار SPSS نسخه 25 و نرمافزار لیزرل 8/8 استفاده شد.
یافته ها نتایج تحلیل عاملی تأییدی از ساختار تکعاملی و 2 عاملی(پشتکار و اجتناب) مقیاس سندرم اضطراب کووید-19 حمایت کرد و نشان داد مدل 2 عاملی در مقایسه با مدل تکعاملی از برازش بهتری برخوردار است. آلفای کرونباخ برای مقیاس سندرم اضطراب کووید-19 و زیرمقیاسهای پشتکار و اجتناب به ترتیب 0/72، 0/71 و 0/70 به دست آمد. مقیاس سندرم اضطراب کووید-19 همبستگی مثبت و معنیداری با فرسودگی کووید-19 و همبستگی منفی و معنیدار با شفقت دارد که نشاندهنده اعتبار همگرا و واگرای مقیاس سندرم اضطراب کووید-19 است.
نتیجه گیری مقیاس سندرم اضطراب کووید-19 از ویژگیهای روانسنجی (اعتبار و پایایی ) مناسبی در نمونهای از جمعیت دانشجویی برخوردار بود و میتواند در ارزیابی ابعاد مختلف سندرم اضطراب کووید-19 مفید باشد. مقیاس سندرم اضطراب کووید-19 ابزاری کوتاه، مفید و کاربردی برای سنجش اضطراب کووید-19 در محیط بالینی و تحقیقی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1400/5/16 | پذیرش: 1400/7/26 | انتشار: 1401/10/1