Abdolmohamadi K, Ashouri A, Ghadiri Sourman Abadi F, Mohammadzadeh A. Prediction of Executive Functions Based on Impairment in Motor and Linguistic Growth. IJPCP 2020; 26 (2) :188-199
URL:
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3037-fa.html
عبدالمحمدی کریم، عاشوری احمد، غدیری صورمان آبادی فرهاد، محمدزاده علی. پیشبینی اختلال در کارکردهای اجرایی بر اساس نقص در رشد حرکتی و زبانی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1399; 26 (2) :188-199
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3037-fa.html
1- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و بهداشت روان (انستیتوی روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، ahmad.ashouri@gmail.com
3- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
4- گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده: (3365 مشاهده)
اهداف: کارکردهای اجرایی اشاره به استفاده از فرایندهای شناختی برای کنترل افکار و هیجانات دارد. هدف از پژوهش حاضر پیشبینی اختلال در کارکردهای اجرایی بر اساس نقص زبانی و حرکتی در کودکان بود.
مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1397-1398 شهر تبریز بودند که از بین آنها هفتصد نفر به صورت خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و در گام بعدی از والدین آنها خواسته شد پرسشنامههای عصب ـ روانشناختی و شخصیتی کولیج (2002) و پرسشنامه مشکلات رشدی و رفتاری کودکان 5 تا 15 سال (نسخه والدین) را تکمیل کنند. دادهها با استفاده از آزمون رگرسیون همزمان و نرمافزار SPSS نسخه 25 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج نشان داد نقص در مهارت حرکتی درشت (0/12)، مهارت زبان دریافتی (0/19) و مهارت زبان ارتباطی (0/25) به صورت معنیداری در به وجود آمدن اختلال کارکردهای اجرایی نقش ایفا میکنند.
نتیجه گیری: مهارتهای زبانی و رشد حرکتی عواملی هستند که در رشد کارکردهای اجرای مؤثرند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1398/4/5 | پذیرش: 1399/2/27 | انتشار: 1399/4/11