هارونی طاهره، ضرابیان محمدکاظم، موسوی اشرف سادات. اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر تابآوری، سخترویی و سلامت عمومی دانشآموزان دختر هنرستانی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1398; 25 (4) :368-383
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2955-fa.html
1- گروه روانشناسی شخصیت، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد تهران، تهران، ایران. ، harooni2102@gmail.com
2- مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد دانشگاه علوم پزشکی، همدان، ایران.
3- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده: (5066 مشاهده)
اهداف: هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر تابآوری، سخترویی و سلامت عمومی دانشآموزان دختر هنرستانی منطقه ۱۳ تهران بود.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمهآزمایشی، از نظر هدف، کاربردی، و ازنظر نوع طرح، شبهآزمایشی است. در این پژوهش از طرح پیشآزمون و پسآزمون با یکبار پیگیری سهماهه همراه با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان هنرستانی منطقه ۱۳ شهر تهران در سال ۱۳۹۶ بود. بدین منظور ۶۰ نفر از دانشآموزان جامعه موردنظر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۴۰ نفر) و کنترل (۲۰ نفر) تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه حالت صفت بیان خشم STAXI-۲، مقیاس تابآوری کونور دیویدسون، پرسشنامه سخترویی کوباسا، مقیاس سلامت عمومی ۸۲-GHQ و همچنین آموزش پروتکل مدیریت خشم به صورت گروهی در ۱۲ جلسه هفتگی بود. دادههای جمعآوریشده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر توسط نسخه ۲۴ نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافته ها: تحلیل دادهها نشان داد که آموزش کنترل خشم به صورت معناداری موجب کاهش میزان خشم و افزایش میزان تابآوری، سخترویی و سلامت عمومی در آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد (۰/۰۵>P).
نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت که با برگزاری جلسات روانشناختی آموزشی مانند آموزش مدیریت خشم در مدارس میتوان به افزایش سلامت روان در میان دانشآموزان کمک کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1397/10/10 | پذیرش: 1398/5/20 | انتشار: 1399/1/30