Mesbahi E, AmiriMajd M, Ghamari M, Bazazian S. Development of a Model to Predict Emotional Failure in Students According to Personal Factors and Initial Maladaptive Schemas and Quality of Love Relationships. IJPCP 2019; 25 (1) :42-55
URL:
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2891-fa.html
مصباحی الهام، امیری مجد مجتبی، قمری محمد، بزازیان سعیده. تدوین مدلی برای پیشبینی نشانگان ضربه عشقی در دانشجویان بر اساس ویژگیهای شخصیتی، طرحوارههای ناسازگار اولیه و کیفیت روابط دلبستگی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1398; 25 (1) :42-55
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2891-fa.html
1- دانشجوی دکترای مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
2- دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران. ، amirimajd@yahoo.com
3- دکترای مشاوره، دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
4- دکترای روانشناسی سلامت، دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
چکیده: (6235 مشاهده)
اهداف ضربه عشقی در دانشجویان پدیدهای رایج است که باعث مسائل تحصیلی و روانشناختی در آنها میشود. این پژوهش با هدف تعیین نقش ویژگیهای شخصیتی، طرحوارههای ناسازگار اولیه و کیفیت روابط دلبستگی در پیشبینی نشانگان ضربه عشقی انجام شد.
مواد و روش ها روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه مراجعهکنندگان به مراکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد رودهن با شکایت تجربه شکست عاطفی بودند. تعداد 200 نفر نمونه با روش هدفمند انتخاب شدند. افراد بر اساس نمره برش مقیاس نشانگان ضربه عشق غربالگری شدند و به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری و با نرمافزار لیزرل انجام شد.
یافته ها یافتههای مدل معادلات ساختاری نشان داد شاخص ریشه میانگین مجذورات تقریب برابر 047/0 است و مدل برازندگی خوبی دارد.
نتیجه گیری مدل پیشنهادی مربوط به عوامل پیشبینیکننده نشانگان ضربه عشقی، برازنده دادههاست و ویژگیهای شخصیتی، طرحوارههای ناسازگار اولیه و کیفیت روابط دلبستگی، نشانگان ضربه عشقی را پیشبینی میکنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1397/5/15 | پذیرش: 1397/8/26 | انتشار: 1398/1/12