دوره 25، شماره 1 - ( بهار 1398 )                   جلد 25 شماره 1 صفحات 83-72 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zandi Payam A, Mirzaeidoostan Z. Online Game Addiction Relationship With Cognitive Distortion, Parenting Style, and Narcissistic Personality Traits in Students. IJPCP 2019; 25 (1) :72-83
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2864-fa.html
زندی پیام آرش، میرزائی دوستان زینب. پیش‌بینی اعتیاد به بازی آنلاین با توجه به تحریف شناختی، سبک فرزندپروری و ویژگی شخصیتی خودشیفته در دانش‌آموزان. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1398; 25 (1) :72-83

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2864-fa.html


1- کارشناس ارشد، مربی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، zandipayam.arash@gmail.com
2- کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده:   (7392 مشاهده)
اهداف بازی‌های آنلاین در سال‌های اخیر با توجه به ویژگی‌های متنوع و جذاب خود به یکی از پرطرفدارترین سرگرمی‌ها بین نوجوانان تبدیل شده است. هدف از این پژوهش بررسی نقش تحریف شناختی، سبک فرزندپروری و ویژگی شخصیتی خودشیفته در اعتیاد به بازی آنلاین در دانش‌آموزان دبیرستان‌های پسرانه شهرستان صحنه است.
مواد و روش ها این پژوهش، مطالعه‌ای پیمایشی و از نوع همبستگی است. نمونه‌های این پژوهش شامل 200 نفر از دانش‌آموزان پسر دبیرستان‌های شهرستان صحنه هستند که به صورت تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه اعتیاد به بازی آنلاین، پرسش‌نامه تحریف شناختی، پرسش‌نامه سبک‌های فرزندپروری و پرسش‌نامه ویژگی شخصیتی خودشیفته استفاده شد. در این پژوهش به منظور تحلیل داده‌ها از همبستگی متعارف و رگرسیون چندگانه استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نسخه 21‌ نرم‌افزار SPSS تحلیل شدند.
یافته ها نتایج نشان داد اعتیاد به بازی آنلاین را می‌توان با ترکیب خطی متغیرهای پیش‌بین، پیش‌بینی کرد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، سبک فرزندپروری (001/0‌≥P، 46/0=β)، ویژگی شخصیتی خودشیفته (001/0‌≥P، 34/0=β) و تحریف شناختی (025/0‌≥P، 11/0=β) به طور معناداری پیش‌بینی‌کننده اعتیاد به بازی آنلاین در دانش‌آموزان هستند. 
نتیجه گیری از آنجا که متغیرهای مذکور می‌توانند نقش مؤثری در اعتیاد به بازی داشته باشند، ضروری است مدارس و دیگر ارگان‌های آموزشی با درنظر‌گرفتن این متغیرها، برنامه‌های نظارت و کنترل مناسبی برای این مشکل شایع طراحی و اجرا کنند.
متن کامل [PDF 2787 kb]   (5095 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (9498 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1397/4/14 | پذیرش: 1397/7/17 | انتشار: 1398/1/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb