Shahriari Y, Ghasemzadeh S, Vakili S. The Effectiveness of Child-Centred Play Therapy on Internalization and Extrapolation Behavioral Problems in Children With Cerebral Palsy. IJPCP 2019; 25 (3) :236-249
URL:
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2826-fa.html
شهریاری یاسمن، قاسم زاده سوگند، وکیلی سمیرا. اثربخشی بازیدرمانی کودکمحور بر مشکلات رفتاری درونیسازی و برونیسازیشده کودکان با آسیب فلج مغزی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1398; 25 (3) :236-249
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2826-fa.html
1- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، S.ghasemzadeh@ut.ac.ir
چکیده: (4887 مشاهده)
اهداف پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بازیدرمانی کودکمحور بر مشکلات رفتاری درونیسازی و برونیسازیشده کودکان با آسیب فلج مغزی، صورت گرفته است.
مواد و روش ها پژوهش از نوع شبهآزمایشی طرح پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری بود و از طرح پیشآزمون پسآزمون و پیگیری استفاده شد. جامعه آماری، تمامی کودکان ۸-۶ سال با آسیب فلج مغزی مرکز توانبخشی رفیده واقع در شهر تهران بود. برای انتخاب نمونه تعداد ۳۰ کودک با آسیب فلج مغزی به صورت دردسترس و تصادفی در دو گروه ۱۵نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. مشکلات رفتاری با آزمون سیاهه رفتار کودک در پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری سنجیده شد. بازیدرمانی کودکمحور به مدت ۱۶جلسه، دو بار در هفته بر روی گروه آزمایش انجام شد. با گذشت سه ماه از مداخله بازیدرمانی کودکمحور، آزمون پیگیری برای بررسی تداوم، تثبیت و تعمیم نتایج حاصل از مداخله اجرا شد. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیره با اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها در مرحله پسآزمون، بازیدرمانی کودکمحور بر کاهش اضطراب، افسردگی، قانونشکنی و پرخاشگری کودکان با آسیب فلج مغزی، به صورت معنادار و اثربخش و در مقایسه با یافتههای مرحله پیشآزمون باثبات بود.
نتیجه گیری با توجه به تفاوت معنادار بازیدرمانی کودکمحور در کاهش مشکلات رفتاری درونیسازی و برونیسازیشده کودکان با آسیب فلج مغزی مؤثر است و نتایج این تحقیق را در مراکز نگهداری، درمانی و خدماتی مختص کودکان با آسیب فلج مغزی میتوان به کار برد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1397/5/24 | پذیرش: 1398/2/17 | انتشار: 1398/7/9