1- روانپزشک، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
2- دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی سلامت، دانشکده روانشناسی، ,واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. ، mmkmohseni@gmail.com
چکیده: (5193 مشاهده)
اهداف این طرح با هدف تدوین سرفصل و بسته آموزش مهارتهای معنوی برای دانشجویان انجام شده است تا بتوان آن را در دورههای آموزش مهارتهای زندگی برای ارتقای سلامت در بُعد معنوی تلفیق کرد و مربیان و گروه روانشناسان و مشاوران آن را به دانشجویان آموزش دهند.
مواد و روش ها در ابتدای طرح به روش تدوین کاریکولوم و محتوای آموزشی با مروری بر منابع و پژوهشهای مربوط به مهارتهای زندگی، معنویت در سلامت و منابع دینی و اسلامی، ابعاد معنوی انسان، رویکردهای کلنگر و نظاممند به انسان، همچنین مشاوره و رواندرمانی با رویکرد معنویدینی شروع و به صورت کتابخانهای و وسیع بررسی شد. سپس فهرستی از اهداف و سرفصلهای آموزشی مهارتهای معنوی تنظیم شد. به منظور نیازسنجی آموزشی و تأیید اعتبار اهداف و اولویتبندی موضوعات آموزشی این یافتهها در جلسات متخصصان از حوزه مشاوره و روانشناسی بالینی و کارشناسان حوزه دانشجویی به بحث گروهی و نظرسنجی گذاشته شد و سرفصل، محتوای آموزشی و بسته آموزشی در چند کارگاه آموزشی کشوری با مشاوران مراکز مشاوره و دانشجویان ارزشیابی نهایی و تأیید شد.
یافته ها ۸ مهارت معنوی مورد تایید و معتبر در این مطالعه به دست آمد که از آنها سرفصل ها و بسته آموزشی بر اساس نیاز و نظرسنجی از دست اندرکاران مراکز مشاوره دانشجویی کشور تهیه و مقبولیت و پذیرش عمومی این متون تایید گردید.
نتیجه گیری این مطالعه نشان داد با وجود تردید موجود در معنوی یا دینی بودن متون مهارتهای زندگی اولین الگوی آموزشی در حوزه مهارتهای معنوی، در تلفیق با الگوهای آموزش مهارتهای زندگی برای توسعه سلامت معنوی و مطالعه بیشتر در ارتقای آن به جامعه دانشجویی ارایه گردید.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1396/9/29 | پذیرش: 1397/9/18 | انتشار: 1398/4/10