چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی پنج عامل بزرگ شخصیت در دو جنس و نقش ویژگیهای شخصیت در مقیاسهای بهزیستی ذهنی انجام شد.
روش: 425 دانشجو (167 پسر و 258 دختر) به پرسشنامه پنج عامل و مقیاسهای بهزیستی ذهنی پاسخ دادند. برای بررسی تفاوتهای جنسیتی در پنج عامل بزرگ شخصیت (برونگرایی، وظیفهشناسی، پذیرش، روانرنجورخویی، سازگاری) تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA) بهکار برده شد. تحلیلهای رگرسیون سلسله مراتبی نیز برای بررسی رابطه میان جنسیت و مقیاسهای بهزیستی ذهنی و اینکه آیا این رابطه به وسیله روانرنجورخویی و برونگرایی تعدیل میشود یا خیر، اجرا شد.
یافتهها: دختران در مقایسه با پسران در عاملهای روانرنجورخویی و سازگاری (هر دو 001/0>p )، و پسران در مقایسه با دختران در عاملهای برونگرایی (001/0>p )، وظیفهشناسی (01/0>p ) و پذیرش (05/0>p ) بهطور معنیداری نمرههای بالاتری گزارش کردند. تحلیل واریانس چندمتغیری اثر اصلی معنیدار عامل جنسیت را نشان داد. نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نیز نشان داد که پس از کنترل عاملهای شخصیتی، بین متغیر جنسیت با هیچ یک از سطوح سهگانه بهزیستی ذهنی رابطه معنیداری وجود ندارد. بهبیان دیگر، نتایج نشان داد که تفاوت در عوامل شخصیتی روانرنجورخویی و برونگرایی در دو جنس در پیشبینی بهزیستی ذهنی آنان نقش تعیینکنندهای ایفا میکند.
نتیجهگیری: ویژگیهای شخصیتی در رابطه میان جنسیت و بهزیستی ذهنی دانشجویان نقش میانجی را ایفا میکنند. همچنین، متخصصان سلامت عمومی باید در بررسی نقش تفاوتهای جنسیتی درباره نشانههای بهزیستی ذهنی افراد، به نقش ویژگیهای شخصیت توجه نمایند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |