هدف: هدف از این پژوهش مقایسه کیفیت زندگی دانش آموزان نابینا با همتایان بینای آنها در شهر تهران است.
روش: در این پژوهش 93 نفر از دانشآموزان نابینا (18 دختر و 75 پسر) 15 ساله و بالاتر، ساکن تهران و مشغول به تحصیل در مدارس کودکان استثنایی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند. گروه مقایسه به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای از دانش آموزان عادی مدارس شهر تهران به تعداد سه برابر دختران و دو برابر پسران نابینا، انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، پرسشنامه کیفیت زندگی و معاینه حدت بینایی به کار برده شد. یک بررسی راهنما برای از میان برداشتن برخی نارسائیها، افزایش پایایی (محاسبه آلفای کرونباخ) و افزایش اعتبار سازهای (از روش تحلیل عامل) انجام گرفت.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین کیفیت زندگی دو گروه مورد بررسی تفاوت معنیدار وجود ندارد ولی تنها در حوزه تحرک کیفیت زندگی تفاوت معنیدار دیده شد. بین کیفیت زندگی و حدت بینایی در دانش آموزان نابینا ارتباط معنیدار به دست آمد. سواد پدر و مادر در گروه دانشآموزان بینا به شکل معنیدار بالاتر از دانشآموزان نابینا بود.
نتیجه: فراهم آوردن تسهیلات حمل و نقل فردی و اجتماعی خاص نابینایان و پیشگیری از پیشرفت نقایص بینایی و تصحیح هر چه کاملتر کاهش بینایی با استفاده از وسایل کمک بینایی جدید و مناسب، نقش مؤثری در بالا بردن کیفیت زندگی دانشآموزان نابینا دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |