هدف: در این پژوهش برخی از فعالیتهای شناختی دو گروه بیماران مبتلا به اختلال پس از استرس ضربهای و بیماران دچار اختلالهای اضطرابی و افسردگی با یکدیگر مقایسه شده اند.
روش: 20 نفر بیمار دچار اختلال پس از استرس ضربهای با 20 نفر بیمار دچار اختلالهای گروه اضطرابی و افسردگی پس از انجام مصاحبه نیم ساختار یافته و انجام آزمونهای شناختی یادگیری تداعیهای زوجی کلامی و بینایی، فراخنای اعداد، سیالی کلمات، یادگیری سری اعداد و مقیاس هوش کلامی (مهک) مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل واریانس چند متغیره برای تحلیل نتایج به کار برده شد.
یافتهها: این بررسی نشان داد که دو گروه از نظر عملکرد شناختی تفاوت معنیدار با یکدیگر دارند. تحلیل تک عاملی این آزمون آماری نشان داد که بیماران اختلال پس از استرس ضربهای نسبت به گروه بیماران اضطرابی و افسردگی در آزمونهای سیالی کلمات، یادگیری تداعیهای زوجی بینایی، یادگیری تداعی زوج کلامی و تأخیری به شکل معنیداری ضعیفتر عمل کردهاند.
نتیجه: بیماران مبتلا به اختلال پس از استرس ضربهای در حافظههای کلامی، بینایی و بیان، ناتوانیهایی دارند که میتواند ناشی از تغییرات ظریف مغزی به ویژه در ناحیه هیپوکمپوس نیمکره چپ در اثر حادثه باشد و میتواند در زندگی اجتماعی و فردی این افراد تأثیر جدی داشته باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |