هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان بر اساس سبکهای دلبستگی و سطوح مختلف سازگاری انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی منطقه 2 شهر تهران در سال 93-94 می باشد. نمونه مورد تحقیق شامل 383 دانشآموز (167 دختر و 216 پسر) است که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، از بین دانشآموزان دبیرستانهای منطقه دو شهر تهران انتخاب شدند و به نسخهی تجدید نظر شده مقیاس دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید (RAAS) و پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی سینها و سینک (AISS) پاسخ دادند. برای سنجش عملکرد تحصیلی از معدل ترم گذشته دانشآموزان استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین سبک دلبستگی اجتنابی و اضطرابی با عملکرد تحصیلی، همبستگی منفی(به ترتیب 43/0- r= و 56/0-r= ) و معنادار (05/0>p) و بین سبک دلبستگی ایمن و عملکرد تحصیلی همبستگی مثبت و معناداری (56/0r= ، 05/0>p) وجود دارد. همچنین سازگاری تحصیلی، عاطفی و اجتماعی رابطه معناداری با عملکرد تحصیلی (به ترتیب 66/0 r=، 67/0 r=، 71/0 r=و 05/0>p) دانشآموزان داشت. حدود 62 درصد واریانس عملکرد تحصیلی از طریق متغیرهای سبکهای دلبستگی و سازگاری قابل تبیین بود. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این مطالعه باید اهمیت سبکهای دلبستگی و سطوح مختلف سازگاری را بهعنوان عوامل تأثیرگذار در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مورد تأکید قرار داد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |