هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی گروهدرمانی فراشناختی و آموزش گروهی مهارتهای زندگی بر افسردگی، کیفیت زندگی، سبک پاسخدهی نشخواری و باورهای فراشناختی زنان مطلقه بود. روش: در این تحقیق تجربی، از نوع طرحهای تکعاملی با پیشآزمون و پسآزمون، 24 زن مطلقه ارجاعشده جهت درمان افسردگی بهطور تصادفی در دو گروه گمارده شدند (گروه درمان فراشناختی و آموزش مهارتهای زندگی). افراد گروه درمان فراشناختی، 8 جلسه گروهدرمانی فراشناختی و افراد گروه مهارتهای زندگی، 8 جلسه برنامهی آموزشی مهارتهای زندگی را دریافت کردند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای افسردگی بک- ویرایش دوم(BDI-II)، پرسشنامه باورهای فراشناختی - 30 سؤالی (MCQ-30)، سبک پاسخدهی نشخواری (RRS) و کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت- فرم کوتاه (WHOQOL-BREF)، در دو مرحله پیش از درمان و پس از درمان، گردآوری شدند. دو پرسشنامه اثرگذاری کلی بالینی (CGI) و رضایت از درمان (CSQ) نیز در پایان مداخلات توسط آزمودنیها تکمیل شد. یافتهها: گروهدرمانی فراشناختی، در مقایسه با آموزش گروهی مهارتهای زندگی، باعث بهبود معنادار باورهای مثبت درباره نگرانی (03/0p=)، بهبود بالینی کلی (01/0p= )، شاخص تأثیر (003/0p=) و رضایتمندی از درمان (04/0p=) شد. در سایر متغیرها تفاوت معناداری بین دو گروه دیده نشد. نتیجهگیری: گروه درمانی فراشناختی باعث بهبود باورهای مثبت دربارهی نگرانی، بهبود بالینی کلی و رضایت از درمان بیشتر در زنان مطلقه شد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |