دوره 8، شماره 2 - ( پاييز 1381 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 64-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seghatoleslam T, Afrouz G A, Gharaguzlu K, Hejazi E. Psychological Intervention in Controlling Epilepsy among Children and Youths. IJPCP 2002; 8 (2) :56-64
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-237-fa.html
ثقهالاسلام طاهره، افروز غلامعلی، قره گزلی کوروش، حجازی الهه. مداخله روان‌شناختی در کنترل صرع کودکان و نوجوانان. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1381; 8 (2) :56-64

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-237-fa.html


چکیده:   (19050 مشاهده)

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف ارزشیابی میزان کنترل روش‌های روان‌شناختی و غیر دارویی صرع در کودکان و نوجوانان انجام شده است.

روش: 30 پسر مبتلا به صرع تونیک – کلونیک 14-9 ساله باهوش بهنجار که تحت دارو درمانی به مدت دو سال (بدون پاسخ مناسب درمانی) بودند، انتخاب و به تصادف در سه گروه جای داده شدند: 1- گروه اول با درمان گروهی درمانی شناختی‌ـ رفتاری 2- گروه دوم با آموزش پس‌خوراند زیستی3- گروه سوم (گواه) که هیچگونه مداخله درمانی و روان‌شناختی دریافت نکردند. در این پژوهش سه بعد در تشنج صرعی مورد بررسی قرار گرفت: 1- شدت علائم 2- فراوانی تشنج‌ها 3- احساس کنترل حمله تشنجی صرع تونیک‌ـ کلونیک که به‌وسیله مقیاس علائم صرع ارزیابی شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که درمان شناختی ـ رفتاری موجب کاهش شدت علائم و افزایش احساس کنترل تشنج صرعی شده، اما تأثیری در کاهش فراوانی آن نداشته است. آموزش پس‌خوراند زیستی تأثیر ناچیزی در کاهش فراوانی نشانه‌ها داشته است. شاید عدم موفقیت در کاهش دفعات و فراوانی تشنج صرعی با عوامل گوناگونی از جمله: دارو درمانی هم‌چنین اطلاعات نادرستی که والدین افراد مصروع در اختیار درمان‌گران قرار دادند، مربوط باشد.

نتیجه: مداخله روان‌شناختی در کنترل حمله صرع مؤثر و باید مورد مطالعه بیشتر قرار گیرد.

 

متن کامل [PDF 172 kb]   (3997 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1386/8/10 | انتشار: 1381/8/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb