پاد بلقیس، علوی کاوه، حاجبی احمد. کارآزمایی شاهددار تصادفی برای پیگیری تلفنی در افراد مبتلا به اختلالهای شدید روانپزشکی: پروتکل مطالعه. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1396; 23 (1) :108-117
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2344-fa.html
1- مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشکده علومرفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران
2- مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران
3- مرکز تحقیقات اعتیاد و رفتارهای پر خطر، گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران ، Email: hajebi.ahmad@gmail.com
چکیده: (6738 مشاهده)
اهداف هدف مطالعه حاضر، تعیین اثربخشی پیگیری تلفنی در افراد مبتلا به اختلالهای شدید روانپزشکی، درمقایسه با خدمات معمول پسازترخیص از بیمارستان بود.
مواد و روش ها این مطالعه، کارآزمایی بالینی شاهددار و تصادفی بود. فرضیه اولیه پژوهش حاضر، این بود که پیگیری تلفنی افراد مبتلا به اختلالهای شدید روانپزشکی پسازترخیص از بیمارستان در درمانگاه سرپایی، درمقایسهبا خدمات معمولی که در بیمارستان ارائه میشود، در کاهش مدت زمان بستری و دفعات بستری روانپزشکی مؤثرتر است. در این مطالعه، بیماران از مرکز روانپزشکی ایران و بعداز اخذ رضایت آگاهانه کتبی، بهطورتصادفی وارد گروههای مداخله و شاهد شدند. در گروه مداخله، هماهنگکننده مطالعه برای حضور بموقع بیماران در درمانگاه، یک روز قبل از زمان ملاقات، آنها را ازطریق تلفن پیگیری میکرد و در روز پساز ملاقات نیز، دوباره تماس گرفته میشد تا از حضور بیماران در جلسه ملاقات اطمینان حاصل شود. بیماران بهمدت دوازده ماه پسازترخیص، پیگیری شدند. پیامدهای اولیه این مطالعه، طول مدت اقامت در بیمارستان و هرگونه بستری روانپزشکی در طول مدت دوازده ماهِ پیگیری و پیامد ثانویه آن، شدت علائم آسیب روانی بیماران درطول مدت پیگیری بود.
نتیجه گیری این مقاله، پروتکل مطالعه کارآزمایی بالینی شاهددار و تصادفی بود که اثربخشی پیگیری تلفنی را در درمانگاه سرپایی و در افراد مبتلا به اختلالهای شدید روانپزشکی در ایران بررسی کرد. یافتههای اینگونه مطالعات، میتواند بر سیاستگذاری و برنامهریزیها در سطح کشور برای افراد مبتلا به اختلالهای شدید روانپزشکی مؤثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصيل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1395/5/11 | پذیرش: 1395/10/23 | انتشار: 1396/1/12