دوره 20، شماره 1 - ( بهار 1393 )                   جلد 20 شماره 1 صفحات 62-50 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arabgol F, Khademi M, Sadr S, Khosravan mehr N, Mazhabdar H, Hajebi A. Pilot Implementation of the Code of Conduct for Children and Adolescents in Child Psychiatric Department of Imam Hossein Hospital . IJPCP 2014; 20 (1) :50-62
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2138-fa.html
عربگل فریبا، خادمی مژگان، صدر سید سعید، خسروان مهر نجمه، مذهب دار هما، حاجبی احمد. اجرای پایلوت دستورالعمل مراقبت و رفتار با کودک و نوجوان در مرکز روانپزشکی اطفال بیمارستان امام حسین (ع) . مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1393; 20 (1) :50-62

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2138-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری. تهران، خیابان شهید مدنی، بیمارستان امام حسین (ع)، مجموعه روانپزشکی، دورنگار: 77551023-021 ، E-mail:farabgol@sbmu.ac.ir
2- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری
3- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
4- دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان- انستیتو روانپزشکی تهران.
چکیده:   (7441 مشاهده)

 

هدف : هدف پژوهش حاضر اجرای آزمایشی دستورالعمل مراقبت و رفتار با کودک و نوجوان در یک مرکز درمانی روانپزشکی کودک و نوجوان بود. روش : پژوهش نیمه‌آزمایشی و آینده‌نگر حاضر در بخش و درمانگاه روانپزشکی کودک و نوجوان بیمارستان امام حسین (ع) تهران در دو فاز شش ماهه انجام شد. فاز اول شامل راهبرد‌های اجرایی- آموزشی و پژوهشی بود و در فاز دوم دستورالعمل مراقبت و رفتار با کودک و نوجوان در بخش و درمانگاه روانپزشکی اجرا شد. آزمودنی‌ها، والدین کودکان مراجعه‌کننده به بخش و درمانگاه روانپزشکی کودک بودند. پرسشنامه مورد استفاده از دستورالعمل مراقبت و رفتار با کودک/ نوجوان استخراج و توسط والدین تکمیل شد. در فاز نخست و پیش از انجام هر گونه مداخله، پرسشنامه‌های پیش‌آزمون و پس از اجرای آزمایشی دستورالعمل، پرسشنامه‌های پس‌آزمون تکمیل شدند. تعداد نمونه‌های پیش‌آزمون (و پس‌آزمون) بخش و درمانگاه به‌ترتیب 33 (24) و 60 (56) نفر بود. داده‌ها با مجذور خی و آزمون t مستقل و وابسته تحلیل شدند. یافته‌ها : آزمودنی‌های مراجعه‌کننده به بخش روانپزشکی در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون در دریافت کتابچه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی تفاوت معنی‌دار داشتند (001/0 p< ) ولی میزان رضایت از وضعیت رفاهی و امکانات بخش تغییری نداشت. در درمانگاه، میزان رضایت مراجعان از نحوه ارتباط کارکنان (01/0 p= ) و نیز رضایت از وضعیت رفاهی و امکانات درمانگاه (001/0 p< ) در مرحله پس‌آزمون نسبت به مرحله پیش‌آزمون افزایش داشت. نتیجه‌گیری : تغییرات ساده‌ای مانند بهبود شرایط فیزیکی و امکانات رفاهی و اطلاع‌رسانی به مراجعان می‌تواند باعث افزایش رضایت مراجعان شود. اما مواردی مانند تغییر رفتار و شیوه برخورد و ارتباط کارکنان با مراجعان نیاز به زمان طولانی‌تر، آموزش، تمرین و ممارست بیشتری دارد.

متن کامل [PDF 233 kb]   (2159 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1393/5/4 | پذیرش: 1393/5/4 | انتشار: 1393/5/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb