هدف: بررسی حاضر بهمنظور ارزیابی فراوانی اختلالهای رفتاری در میان کودکان خانوادههای تکفرزند و چندفرزند انجام شده است.
روش: برای ارزیابی فراوانی این اختلالها 837 دانش آموز مدارس ابتدایی شهر تهران شامل 422 کودک تکفرزند و 415 کودک چند فرزند از طریق نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای مورد بررسی قرار گرفتند. پرسش نامه علائم کودکان (CSI-4) را پدران و مادران، همچنین آموزگاران برای هر دانش آموز بهطور جداگانه تکمیل کردند. دادههای پژوهش بهکمک آزمونهای آماری خیدو و رگرسیون اسمی تحلیل گردید.
یافتهها: این بررسی نشان داد که میزان فراوانی اختلال سلوک بر اساس گزارش پدران و مادران و اختلال کمبود توجه – بیش فعالی و سایر اختلالهای رفتاری بر اساس گزارش آموزگاران در کودکان خانوادههای چند فرزند بهمراتب بیشتر از تک فرزند میباشد. همچنین بود یا نبود یکی از والدین در تفاوت اختلالهای رفتاری یادشده بین کودکان تک فرزند و چند فرزند دخالت دارد. بهطوریکه تعامل دو عامل تک فرزندی و تعداد والدین تغییر دهنده میزان فراوانی اختلالهای مربوطه میباشد.
نتیجه: این باور که فراوانی مشکلات رفتاری در کودکان خانوادههای تک فرزند بیشتر است، در این پژوهش تأیید نشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |