هدف: مراد از پژوهش حاضر تهیه آزمون نامیدن افعال در کودکان سالم و دستیابی به راهبرد مناسب در ارزیابی بیان افعال کودکان دچار اختلال زبانی بوده است. روش: این پژوهش یک بررسی تحلیلی است که در سال 1379 در 140 کودک 4 و 5 ساله مهدکودکهای شرق تهران که به شیوه خوشهای – تصادفی انتخاب شده بودند، صورت گرفته است. در روش تصویری 30 تصویر رنگی مقابل کودک گذاشته شد تا نام ببرد و در روش کلامی 30 سوال در مورد افعال مورد نظر پرسیده شد و سپس امتیازات هر کودک به عنوان شاخص بیان افعال در آن روش در نظر گرفته شد. یافتهها: کودکان 4 ساله هیچ تفاوتی در امتیازهای کلامی و تصویری نداشتند، اما دختران 5 ساله در بیان افعال به روش کلامی نسبت به روش تصویری برتری داشتند. نتیجه: این بررسی نشان داد که استفاده از روش سوال کردن یا شرح راجع به انجام کار برای بازیابی افعال بهتر از تصاویر ساکن بنظر میرسد و ضمن ترغیب کودک به فعالیت ذهنی پویا، وی را به فکر کردن و یادآوری بهتر وا میدارد. ضمناً رمزگشایی بینایی اطلاعات غیرکلامی به حالات ذهنی تصویر و تصورات کودک بستگی دارد و تصاویر ساکن روش مناسبی در ارزیابی افعال به نظر نمیرسد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |