دوره 7، شماره 3 - ( زمستان 1380 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 70-62 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Imni Shakiba'i M, Ashayeri H, Agha Rasouli Z, Keyhani M R. A comparison of pictorial and verbal expression in Persian verbs among children aged four and five. IJPCP 2002; 7 (3) :62-70
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1981-fa.html
ایمانی شکیبایی مرسده، عشایری حسن، آقا رسولی زهرا، کیهانی محمد رضا. مقایسه دو روش تصویری و کلامی بیان در افعال فارسی در کودکان 4 و 5 ساله . مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1380; 7 (3) :62-70

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1981-fa.html


1- کلینیک میرزای شیرازی
2- عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران. تهران
3- عضو هیئت علمی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران
4- عضو هیئت علمی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران
چکیده:   (8837 مشاهده)

  هدف: مراد از پژوهش حاضر تهیه آزمون نامیدن افعال در کودکان سالم و دستیابی به راهبرد مناسب در ارزیابی بیان افعال کودکان دچار اختلال زبانی بوده است. روش: این پژوهش یک بررسی تحلیلی است که در سال 1379 در 140 کودک 4 و 5 ساله مهدکودکهای شرق تهران که به شیوه خوشه­ای – تصادفی انتخاب شده بودند، صورت گرفته است. در روش تصویری 30 تصویر رنگی مقابل کودک گذاشته شد تا نام ببرد و در روش کلامی 30 سوال در مورد افعال مورد نظر پرسیده شد و سپس امتیازات هر کودک به عنوان شاخص بیان افعال در آن روش در نظر گرفته شد. یافته­ها: کودکان 4 ساله هیچ تفاوتی در امتیازهای کلامی و تصویری نداشتند، اما دختران 5 ساله در بیان افعال به روش کلامی نسبت به روش تصویری برتری داشتند. نتیجه: این بررسی نشان داد که استفاده از روش سوال کردن یا شرح راجع به انجام کار برای بازیابی افعال بهتر از تصاویر ساکن بنظر می­رسد و ضمن ترغیب کودک به فعالیت ذهنی پویا، وی را به فکر کردن و یادآوری بهتر وا می­دارد. ضمناً رمزگشایی بینایی اطلاعات غیرکلامی به حالات ذهنی تصویر و تصورات کودک بستگی دارد و تصاویر ساکن روش مناسبی در ارزیابی افعال به نظر نمی­رسد.

     
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1392/4/25 | پذیرش: 1392/4/26 | انتشار: 1392/4/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb