هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین حساسیت، ویژگی و نقطه برش مقیاس تجدیدنظرشده هوشی وکسلر کودکان (WISC-R) در تشخیص اختلالهای یادگیری بود. روش: در یک طرح توصیفی- مقطعی با نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از پایههای سوم تا پنجم دبستانهای استان سمنان، 45 دانشآموز مبتلا به اختلالهای یادگیری و 45 دانشآموز سالم به پرسشنامههای دادههای جمعیتشناختی، WISC-R و فهرست تشخیصی اختلالهای یادگیری بر پایه DSM-IV-TR پاسخ دادند. دادهها با کاربرد منحنی ROC تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد نمره کل 89 با حساسیت 1/71 درصد و ویژگی 6/95 میتواند دو گروه مبتلا و سالم را در 1/94 درصد موارد تمیز دهد (05/0>p). در دو بخش کلامی و غیرکلامی نیز بهترتیب نمره 44 با حساسیت 4/84 درصد و ویژگی 7/86 درصد و نمره 44 با حساسیت 4/44 درصد و ویژگی 3/93 درصد میتواند دو گروه را بهترتیب در 4/86 درصد و 87 درصد موارد تمیز دهد (05/0>p). نتیجهگیری: مقیاس WISC-R با نقاط برش مشخص، دارای قابلیت بهکارگیری در تشخیص کودکان مبتلا به اختلالهای یادگیری است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |