هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی نسخه 71گویهای غربال اختلالهای هیجانی مرتبط با اضطراب کودک (SCARED-71) بود. روش: نخست نسخه فارسی SCARED-71 به روش ترجمه- ترجمه وارون تهیه شد. سپس 237 نفر (83 پسر و 154 دختر) از دانشآموزان شهر اصفهان بهصورت خوشهای مرحلهای به نسخه 71گویهای SCARED-71، پرسشنامه اضطراب مدرسه (SAI) و پرسشنامه تنظیم هیجان شناختی (CERQ) پاسخ دادند. یافتهها: ضریب آلفای کرونباخ و پایایی آزمون- بازآزمون کل مقیاس بهترتیب 93/0 و 83/0 و برای خردهمقیاسها بهترتیب 84/0-57/0 و 82/0-61/0 بهدست آمد. تحلیل عامل اکتشافی با روش مؤلفههای اصلی و چرخش واریماکس، به استخراج هفت عامل منتهی شد که روی هم 43 درصد واریانس کل را تبیین کردند. این ساختار بهوسیله تحلیل عامل تأییدی نیز تأیید شد. دختران در تمامی خردهمقیاسهای SCARED-71 نمره بالاتری نسبت به پسران بهدست آوردند. روایی همگرا و واگرای SCARED-71 نیز با محاسبه همبستگی با خردهمقیاسهای CERQ تأیید شد. نتیجهگیری: نسخه فارسی SCARED-71 از روایی و پایایی مناسب برخوردار است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |