هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی کاهش زورگویی مبتنی بر روش الویز بر میزان رفتارهای زورگویی پسران دبستانی انجام شد. روش: پژوهش تجربی حاضر با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری ششماهه با دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای ابتدا از نواحی ششگانه آموزش و پرورش شهر اصفهان، یک ناحیه آموزشی و سپس از این ناحیه، چهار دبستان پسرانه بهصورت تصادفی انتخاب شد. با اجرای جامعهسنجی روی تمامی دانشآموزان پایههای دوم و چهارم این دبستانها، 40 پسر زورگو از میان دانشآموزانی که بیشترین انتخاب را بهعنوان زورگو داشتند، بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. برنامه آموزشی کاهش زورگویی مبتنی بر روش الویز برای گروه آزمایش در 10 جلسه 60دقیقهای بهصورت دوبار در هفته، ارایه شد. برای گردآوری دادهها از جامعهسنجی (So) و پرسشنامه روابط همسالان (PRQ) استفاده شد. یافتهها به روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا) تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد برنامه آموزشی کاهش زورگویی مبتنی بر روش الویز باعث کاهش رفتارهای زورگویی و قربانی در گروه آزمایش در مراحل پسآزمون و پیگیری شد (0001/0p<). همچنین میزان رفتارهای پسندیده اجتماعی در گروه آزمایش در مراحل پسآزمون و پیگیری افزایش یافت (0001/0p<). نتیجهگیری: کاربرد برنامه آموزشی کاهش زورگویی مبتنی بر روش الویز میتواند مشکلات مربوط به رفتارهای زورگویی را در مدارس کم کند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |