دوره 18، شماره 3 - ( پاييز 1391 )                   جلد 18 شماره 3 صفحات 183-175 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esteki Azad N, Amiri S. Effectiveness of Olweus Bullying Prevention Program on Iranian Boys. IJPCP 2012; 18 (3) :175-183
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1884-fa.html
استکی آزاد نسیم، امیری شعله. اثربخشی برنامه‌ آموزشی کاهش زورگویی مبتنی بر روش الویز در پسران. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1391; 18 (3) :175-183

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1884-fa.html


1- دانشگاه اصفهان. ، azad.psy@gmail.com
2- دانشیار گروه روانشناسی
چکیده:   (9809 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه‌ آموزشی کاهش زورگویی مبتنی بر روش الویز بر میزان رفتارهای زورگویی پسران دبستانی انجام شد. روش: پژوهش تجربی حاضر با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پی­گیری شش­ماهه با دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. به روش نمونه­گیری تصادفی چندمرحله­ای ابتدا از نواحی شش‌گانه آموزش و پرورش شهر اصفهان، یک ناحیه آموزشی و سپس از این ناحیه، چهار دبستان پسرانه به­صورت تصادفی انتخاب شد. با اجرای جامعه­سنجی روی تمامی دانش­آموزان پایه‌های دوم و چهارم این دبستان­ها، 40 پسر زورگو از میان دانش­آموزانی که بیشترین انتخاب را به­عنوان زورگو داشتند، به‌صورت  تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. برنامه‌ آموزشی کاهش زورگویی مبتنی بر روش الویز  برای گروه آزمایش در 10 جلسه 60دقیقه‌ای به­صورت دوبار در هفته، ارایه شد. برای گردآوری داده­ها از جامعه‌سنجی (So) و پرسش­نامه روابط همسالان (PRQ) استفاده شد. یافته­ها به روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا) تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته­ها نشان داد برنامه آموزشی کاهش زورگویی مبتنی بر روش الویز باعث کاهش رفتارهای زورگویی و قربانی در گروه آزمایش در مراحل پس‌آزمون و پی­گیری شد (0001/0p<). هم‌چنین میزان رفتارهای پسندیده اجتماعی در گروه آزمایش در مراحل پس‌آزمون و پی­گیری افزایش یافت (0001/0p<). نتیجه‌گیری: کاربرد برنامه‌ آموزشی کاهش زورگویی مبتنی بر روش الویز می­تواند مشکلات مربوط به رفتارهای زورگویی را در مدارس کم کند.

متن کامل [PDF 178 kb]   (4146 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1392/1/6 | پذیرش: 1392/1/17 | انتشار: 1392/1/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb