هدف: در این پژوهش 49 مورد از ترسهای مرضی کودکان و نوجونان در 7 گروه: مدرسه هراسی، گذر هراسی و ازدحام، ترس از حیوانات، ترس از فضاهای بسته، ترس از پزشک و وابستههای پزشگی، ترس از پدیدها، ترس از موقعیتهای اجتماعی و ترس از امتحانات مورد بررسی قرار گرفتند. روش: آزمودنیهای پژوهش را 240 نفر (120 دختر و 120 پسر)21-14 ساله تشکیل دادهاند که از میان دانشآموزان دبیرستانی و پیشدانشگاهی با روش نمونهگیری خوشهای- تصادفی برگزیده شدهاند و دادهها به کمک روشهای آماری توصیفی و آزمون آماری t تحلیل گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که ترس از موقعیتهای اجتماعی بیشترین نمرات را در میان سایر مقولههای ترس به خود اختصاص میدهد. پس از آن ترس از حیوانات، ترس از پزشک و وابستههای آن، مدرسه هراسی، گذر هراسی و ترس از پدیدهها به ترتیب اهمیت قرار دارند. نمرات دختران دانشآموز هم از نظر تعداد موارد ترس و هم از نظر شدت ترس بیشتر از پسرها بود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |