هدف: بررسی میزان سلامت روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیتشناختی آنان هدف پژوهش بوده است. روش: در این بررسی 253 دانشجوی پذیرفته شده (185 زن،68 مرد) در سال 1375 پرسشنامه سلامت عمومی 28 سؤالی را تکمیل نمودند و سپس دانشجویانی که نمره بالای نقطه برش (در مورد مردان 22 و در مورد زنان 21) داشتند مورد مصاحبه بالینی قرار گرفتند. یافتهها: این بررسی نشان داد که 4/28% از کل دانشجویان دچار یکی از چهار اختلال افسردگی اساسی (7/8%)، اختلال تطابق (7/6%)، کجخلقی (9/5%) و اختلال اضطرابی منتشر (7/4%) بودند. همچنین 4/2% دچار افسردگی مضاعف بودند. این بررسی میزان اختلاف را نیز در مردان 6/20% و در زنان 3/31% نشان داد.درصد وجود اختلال در دانشجویان سهمیه غیر مناطق بیشتر از سهمیه مناطق برآورد گردید و میزان اختلال در دانشجویانی که میزان علاقمندی به رشته تحصیلی در آنها کم بود، بیشتر از دانشجویانی بود که میزان علاقهمندی آنها به رشته تحصیلی در حد متوسط یا زیاد بوده است. میزان اختلال در افراد مجرد 5/29% و در افراد متأهل 4/12% بود. 6/52% از دانشجویانی که دچار اختلال بودند سابقه پیشین اختلال روانپزشکی را یادآور شدند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |