هدف: این پژوهش به منظور بررسی اثر بخشی روش درمانی آموزش مهارتهای اجتماعی و ترکیب آن با دارو درمانی در درمان زنان مبتلا به افسردگی اساسی انجام شده است. روش: نمونه مورد بررسی 21 زن مبتلا به افسردگی اساسی بودند که به سه گروه دارو درمانی، آموزش مهارتهای اجتماعی، و درمان ترکیبی بطور تصادفی اختصاص داده شدند. به منظور کنترل متغیرهایی همچون سن، میزان تحصیلات، مدت ابتلا به بیماری، شدت افسردگی و میزان سازگاری، گروههای آزمایشی با استفاده از تحلیل واریانس با یکدیگر مقایسه شدند. نخست نمرات پیش آزمون هر یک از آزمودنیها در پرسشنامه افسردگی بک، مقیاس درجهبندی افسردگی هامیلتون، و مقیاس سازگاری اجتماعی بدست آمد و سپس روشهای درمانی به مدت 5/2 تا 3 ماه (12 تا 15جلسه) در مورد آنها به کار برده شد. در پایان دوره درمان، دوباره تمامی بیماران با همان ابزارهای یاد شده مورد بررسی قرار گرفتند و نمرات پس آزمون با نمرات پیش آزمون مقایسه و تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که روش درمانی آموزش مهارتهای اجتماعی بطور معنیداری افزایش میزان سازگاری در بیماران را به دنبال داشته است (01/0> p ). همچنین آزمودنیهای گروه در مان ترکیبی در مقایسه با گروه دارو درمانی و گروه آموزش مهارتهای اجتماعی، بطور معنیداری به بهبودی بیشتری دست یافتند (05/0> p ). از نظر کاهش نشانههای افسردگی، میان گروه دارو درمانی و گروه آموزش مهارتهای اجتماعی تفاوت معنیداری دیده نشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |