386 نفر از دانشجویان(181 زن، 205 مرد) که به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده اتنخاب شده بودند ضمن پاسخ به پرسشنامه مشخصات جمعیتشناختی، مقیاسهای سنجش منبع کنترل درونی- بیرونی راتر و نیز افسردگی بک را تکمیل نمودند. تحلیل دادههای پژوهش به کمک آزمون t ، تحلیل واریانس و ضریب همبستگی نشان داد که 28% از دانشجویان، گرایش به منبع کنترل بیرونی و 72% گرایش به منبع کنترل درونی دارند. میانگین نمرههای منبع کنترل درونی- بیرونی و نیز میزان افسردگی در دو جنس تفاوت معنیدرای را نشان نداد. دانشجویان متأهل بیش از افراد مجرد گرایش به منبع کنترل درونی داشتهان دو میزان افسردگی آنها کمتر از دانشجویان مجرد بود. افراد با منبع کنترل درونی بیش از افراد دارای منبع کنترل بیرونی به رشته تحصیلی خود علاقمند بودهاند. اما تفاوت معنیداری در میانگین معدل درسی دانشجویان علاقمند و بیعلاقه به رشته تحصیلی خود دیده نشد. وجود افکار خودکشی و ناامیدی نسبت به آینده در دانشجویانی که گرایش به منبع کنترل بیرونی داشتند در سطح معنیداری بیشتر از دانشجویان دارای منبع کنترل درونی بوده است. همچنین گرایش به منبع کنترل درونی و میزان افسردگی دانشجویان همبستگی معنیدار منفی نشان داد. افت شدید عملکرد تحصیلی در دانشجویانی که منبع کنترل بیرونی داشتهاند در مقایسه با کسانی که گرایش به منبع کنترل درونی داشتهاند، بیشتربوده است. آزمون ضریب همبستگی پیرسون رابطه خطی معنیدار بین افزایش معدل درسی و گرایش به منبع کنترل درونی نشان نداد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |