دوره 2، شماره 4 - ( بهار 1375 )                   جلد 2 شماره 4 صفحات 64-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khazaeli M, Bolhari J. Group Training for the Families of Schizophrenic Patients and its Effects onPatient's Adaptation in Everyday Life. IJPCP 1996; 2 (4) :56-64
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1749-fa.html
خزائیلی مهناز، بوالهری جعفر. بررسی تأثیر آموزش گروهی خانواده‌های بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا بر سازگاری بیماران در عملکرد روزمره. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1375; 2 (4) :56-64

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1749-fa.html


1- مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران
2- انستیتو روانپزشکی تهران
چکیده:   (11354 مشاهده)
نظر به اهمیت آموزش خانواده بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا در کاهش چشمگیر شدت بیماری و عوارض آن، در پژوهش حاضر میزان کارایی این شیوه مداخله‌ای در 30 خانواده دارای عضو بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیای مزمن که به تصادف در سه گروه (گروه‌ آزمایش، دارونما و گواه) جای داده شده بودند مورد بررسی قرار گرفت. آزمودنیهای هر سه گروه از نظر متغیرهایی چون جنس، سن، سطح تحصیلات، تشخیص بیماری و طبقه اجتماعی همتاسازی شده بودند. این افراد از بین مراجعان به درمانگاه روانپزشکی شهید اسماعیلی تهران انتخاب شده و با استفاده از مصاحبه تشخیصی و پرسشنامه‌ای که به این منظور تهیه شده بود مورد بررسی قرار گرفتند. این پژوهش از نوع پژوهشهای آزمایشی و برپایه فرضیه‌های زیر شکل گرفته است: آموزش گروهی خانواده بیماران اسکیزوفرنیک پارانوئید مزمن بر میزان سازگاری بیماران در عملکرد روزمره، بر میزان آگاهی خانواده و نیز بر احساس و نگرش خانواده نسبت به بیمار و بیماری تأثیر می‌گذارد. در اجرای پژوهش گروه آزمایش طی شش جلسه دو ساعته آموزشهایی همراهب ا بحث گروهی پیرامون بیماری اسکیزوفرنیا دریافت نمودند. گروه دارونما تنها در جلساتی مشابه و بدون محتوای آموزش و بحث گروهی شرکت جستند و اعضای گروه گواه تنها در پیش آزمون و پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس آزمون، 3 ماه پس از پایان جلسات آموزشی، در هر سه گروه اجرا گردید. نمرات به دست آمده از اجرای آزمونها در مرحله پیش آزمون و پس آزمون در سه گروه با استفاده از تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشاندهنده تأثیر معنی‌دار آموزش خانواده در سازگاری عملکرد بیمار، آگاهی و نگرش خانواده نسبت به بیماری بود.
متن کامل [PDF 2707 kb]   (2910 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1391/9/27 | انتشار: 1375/2/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb