هدف:این پژوهش با هدف بررسی ارتباط میان باورهای مربوط به کنترل با آسیبهای روانشناختی برونریز و درونریز در کودکان انجام شده است.
روش:در این پژوهش که از نوع علی- مقایسهای است، 80 کودک مراجعهکننده به کلینیک مشاوره و مطب که مبتلا به اختلالهای برونریز و درونریز بودند بهروش نمونهگیری در دسترس در دو گروه آسیبشناسی روانی جای داده شدند. 40 کودک که از نظر سن و جنس با گروه مبتلا به آسیبشناسی روانی بهعنوان گروه بهنجار همتاسازی شده بودند، انتخاب شدند. برای سنجش باورهای مربوط به کنترل در سه حوزه تحصیلی، رفتاری و اجتماعی از مقیاس ادراک کنترل، مقیاس ادراک شرایط رخداد و مقیاس ادراک کفایت بهره گرفته شد. تحلیل دادهها بهکمک آمارههای توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیره انجام شد.
یافتهها:این پژوهش نشان داد بین گروههای آسیبشناسی روانی برونریز، درونریز و بهنجار در باورهای مربوط به کنترل و کفایت در سه حوزه تحصیلی، رفتاری و اجتماعی تفاوت معنیدار وجود دارد (001/0p< ). بین دو گروه آسیبشناسی روانی درونریز و برونریز در باور کفایت درحوزه رفتاری (001/0p< ) تفاوت معنیدار دیده شد. در باور شرایط رخداد بین سه گروه تفاوت معنیدار وجود نداشت.
نتیجهگیری:باورهای مربوط به کنترل و کفایت برای آسیبشناسی روانی برونریز و درونریز اختصاصیاند و آسیبشناسی روانی را از بهنجاری متمایز میکنند. باور شرایط رخداد ارتباط معنیداری با آسیبشناسی روانی ندارد. باور کفایت رفتاری، گروه برونریز را از گروه درونریز متمایز میکند و برای آسیبشناسی روانی برونریز اختصاصی بهشمار میآید.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |