هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نیازها و الویتهای مربوط به موضوع خودکشی، به نیازسنجی آموزشی از دستیاران روانپزشکی دانشگاه علومپزشکی اصفهان پرداخت. روش: در پژوهش کیفی و پدیدارشناختی حاضر، با روش نمونهگیری مبتنی بر هدف، 16 نفر از دستیاران روانپزشکی دانشگاه علومپزشکی اصفهان مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها با مصاحبه بدونساختار و بحث گروهی گردآوری و به روش هفتمرحلهای کلایزی تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتههای بهدستآمده از مصاحبه در 1015 کد و در نهایت در سه دسته اصلی با عنوانهای «نیاز در حیطه آموزش»، «نیاز در حیطه فرآیندها و امکانات» و «نیاز در حیطه منابع انسانی» قرار گرفتند. از مهمترین نیازهای آزمودنیها میتوان به نیاز به آموزش درباره شناخت علل خودکشی، مباحث روانشناختی مربوط به خودکشی و آموزش مهارتهای عملی در برخورد با خودکشی اشاره کرد. نتیجهگیری: برنامه آموزشی موجود، برآورنده نیازهای آموزشی دستیاران روانپزشکی در ارتباط با واقعیتهای روزمره خودکشی نیست. بنابراین لزوم بازنگری برنامه آموزشی در این زمینه احساس میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |